نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

فرهادی:طلسم تخصیص اعتبارات تامین تجهیزات تحقیقاتی دانشگاه ها شکسته می شود

 محمد فرهادی روز چهارشنبه در شانزدهمین جشنواره تجلیل از برگزیدگان پژوهش و فناوری کشور اظهار داشت: آخرین باری که اعتباراتی برای تامین تجهیزات آزمایشگاهی دانشگاه ها اختصاص یافت به سال 78 برمی گردد که در آن زمان 80 میلیون دلار در این زمینه اختصاص یافت.
وی افزود: خوشبختانه در بودجه سال آینده اعتبارات ویژه ای دیده شده و بنا است که این اعتبارات در زمینه تامین زیرساخت ها بازسازی، نوسازی، تکمیل و تجهیز آزمایشگاه ها و کارگاه ها و مراکز دانشگاهی هزینه شود.
وی به فعالیت چهار هزار و 500 آزمایشگاه در کشور اشاره کرد و گفت: این آزمایشگاه ها بسیار پراکنده هستند و درصدد هستیم که همه آنها را در شبکه ای به یکدیگر متصل کنیم.
فرهادی خاطرنشان کرد: موضوع آزمایشگاه مرکزی و مرجع یکی از رویکردهای اساسی ما در حوزه تامین زیرساخت های پژوهش و فناوری است و اکنون 52 آزمایشگاه مرکزی در دانشگاه ها و پژوهشگاه های کشور در دست تکمیل و بازسازی قرار دارد.
وزیر علوم ضمن اشاره به توسعه کمی صورت گرفته در آموزش عالی طی دهه های گذشته گفت: الان نوبت فعالیت دانشگاه های کارآفرین و تولید ثروت از دانایی است و البته باید توجه کنیم که حتما تناسبی میان پژوهش های بنیادی و کاربردی وجود داشته باشد و حداقل 20 درصد از تحقیقات کشور در حوزه های بنیادی انجام پذیرد.
وی ادامه داد: وجود چهار میلیون و 800 هزار دانشجو یکی از فرصت های بی نظیر برای کشور ما است که باید با برنامه ریزی پایان نامه ها و تحقیقات آنها را به شکل هدفمند و مساله محور هدایت کنیم.
وی تقویت و توسعه پارک های علم و فناوری، مراکز رشد را از رویکردهای جدی وزارت علوم برشمرد و گفت: در حال حاضر تعداد پارک ها و شهرک های علمی و فناوری کشور به 38 مورد رسیده و 158 مرکز رشد در کشور فعالیت می کنند.
شانزدهمین جشنواره تجلیل از برگزیدگان پژوهش و فناوری کشور همزمان با روز ملی پژوهش (25 آذر ماه) با حضور وزیران علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری و روسای دانشگاه ها و پژوهشگاه های کشور در محل سالن اجلاس سران در حال برگزاری است.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل