نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

ساخت دستگاه کمک آموزشی نگهدارنده سلاحهای ورزشی تیراندازی در کشور

 فرید آجورلو درباره ضرورت وسیله اختراعی خود گفت: سالیان طولانی است مربیان رشته پرمدال المپیکی تیراندازی به دنبال راهکارهای مناسبی هستند تا از نظرعلمی و عملی در این رشته ورزشی برای آموزش بهتر و مناسبتر نونهالان و نوجوانان که از نظر سنی و جسمانی دچار محدودیت های خاصی هستند به آنان کمک کنند. 
وی با بیان اینکه اکثرمربیان با توجه به سنگین بودن سلاح های ورزشی فقط شرایط جسمانی و سنی افراد را برای ورود به این ورزش مورد توجه قرار می دهند، ادامه داد: متغیرهای موجود در سن وجسم و شرایط مربوط به آن باعث شده شروع به ورزش تیراندازی همچون سایر ورزشها ازسنین نونهالی و ابتدای نوجوانی با توجه به تفاوتهای بیومکانیکی درآنها انجام نشود.
این پژوهشگر واحد علوم و تحقیقات با اشاره به اینکه این اختراع طبق اصول رشته دانشگاهی مهندسی ورزش برای اولین بار در ایران و جهان طراحی وساخته شده است، تصریح کرد: هدف از طراحی این دستگاه آن است که تمام محدودیتها و مشکلات جسمی و سنی ورزشکاران را برطرف کند و باعث دگرگونی در روش آموزش ورزش تیراندازی به نوآموزان شود.
وی با اشاره به اینکه در قسمتی از داخل این دستگاه وزنه هایی با وزنهای مختلف (500 تا سه هزار گرم) وجود دارد، افزود: در طرف دیگر این دستگاه، محل مخصوص برای قرارگیری سلاحهای ورزشی وجود دارد که مکانیزم این دستگاه به صورت قرقره ، وزنه ها و فنر و حوزه دینامیک است.
به گفته آجورلو، وزن استاندارد سلاح تفنگ 5.5 تا 6 کیلوگرم است و مربی با انتخاب وزنه مناسب می تواند از وزن زیاد سلاح برای آموزش نوآموز بکاهد.
وی جلوگیری از بروز آسیب دیدگی درحین آموزش در سنین نو نهالی و نوجوانی و کمک به آموزشهای علمی و عملی و تکنیک های تیراندازی ورزشی و رشد سریع آموزش به عنوان اهداف این دستگاه برشمرد و ادامه داد: این دستگاه قابل استفاده برای بیماران بیماری های خاص (ام اس، معلولان و کم توانان ذهنی) است و امکان پایین آوردن سن شروع به ورزش تیراندازی را فراهم می سازد.
آجورلو خاطرنشان کرد: از دیگر اهداف طراحی و ساخت این دستگاه می توان به از بین بردن موانع ورود افراد به این رشته ورزشی در بخش همگانی، توسعه ورزش همگانی و ایجاد جذابیت در بخش تیر اندازی ورزشی و شروع به استعدادیابی ورزش تیراندازی از سنین پایین تر اشاره کرد.
به گزارش ایرنا از واحد علوم و تحقیقات،این اختراع دارای تاییدیه علمی از پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی وزارت علوم تحقیقات و فناوری و فدراسیون تیراندازی جمهوری اسلامی است.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل