نگرش و آگاهی مناسبی نسبت به مساله اعتیاد در کشور وجود ندارد

 دکتر آذرخش مکری در سمینار پیشگیری و مبارزه با اعتیاد اظهار کرد: مواد محرک و اعتیادآور مانند کوکائین، اکستازی، آمفتامین، متافتامین (شیشه) که از سال 2001 در منطقه خاورمیانه به سرعت گسترش یافت، به یکی از مشکلات و معضلات اجتماعی در کشور تبدیل شده است. 
عضو کمیته بهداشت روان و اعتیاد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با هشدار به جوانان و به ویژه دانشجویان و دانش آموزان، بر افزایش آگاهی و اطلاعات آنان در زمینه مواد اعتیادآور و عوارض ویرانگر آنها تاکید کرد.
عضو هیات موسس مرکز ملی مطالعات اعتیاد ایران با بیان تاریخچه ای از اکتشافات بشر در زمینه مواد اعتیادآور مانند شیشه، کراک، هروئین، سکونال، کوکایین، الکل، کافئین، ال اس دی، اکستازی، خشخاش و نیکوتین، افزود: همچنین باید آگاهی های عمومی در مورد مضرات این مواد افزایش یابد. 
مکری مواد مخدر را به چهار گروه افیونی، آرام بخش، توهم زا و محرک تقسیم بندی کرد و ادامه داد: لذت شدید و ناگهانی، کاهش وزن، افزایش انرژی و رفع خستگی، افزایش تمرکز و یادگیری، کاهش نیاز به خواب، رفع افسردگی، بهبود روابط فردی و اعتماد به نفس و ازدیاد میل جنسی از جمله اثرات مصرف متافتامین ها هستند که جوانان را تشویق به مصرف می کنند اما جوانان باید بدانند که این جذابیت ها سراب گونه، واهی و موقتی هستند و در نهایت آنها به مصرف این مواد معتاد می شوند. 
وی همچنین با بیان اینکه مصرف این مواد آثار مخربی همچون توهم و هزیان گویی، پرخاشگری، گوشه گیری، افسردگی و بی تفاوتی، خستگی و کاهش شدید انرژی، رفتارهای تکراری و اجباری از جمله تیک، مشکلات جنسی، آسیب به حافظه و یادگیری را به همراه دارد، به نسل جوان به ویژه دانشجویان و دانش آموزان در مورد مصرف این مواد هشدار داد. 
به گزارش ایرنا از دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر،سمینار پیشگیری و مبارزه با اعتیاد به همت معاونت دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر و با هدف ارتقای آگاهی و اطلاعات دانشجویان در زمینه اعتیاد و راه های پیشگیری و مبارزه با آن در سالن اجتماعات این واحد دانشگاهی برگزار شد.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا