نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

آیین نامه شرایط اضطرار هوا بازنگری می شود

محمد هادی حیدرزاده روز سه شنبه در نشست خبری افزود: در دو روز گذشته با دو پدیده وارونگی دما و افزایش رطوبت در حد 80 درصد مواجه شدیم که موجب تشدید آلودگی هوای تهران شد.
وی اظهار کرد: روزگذشته شاخص آلودگی هوا به 162 رسیده بود که از نظر سازمان حفاظت محیط زیست باید حداقل مدارس تعطیل می شدند اما بر اساس آیین نامه وضعیت اضطرار هوا، باید شرایط پایداری هوا و وضعیت هشدار 48 ساعت ادامه یابد تا تعطیل شود.
وی ادامه داد: اما برخی اقدامات مانند تعطیلی زنگ های ورزش مدارس و اطلاع رسانی برای کاهش تردد در سطح شهر انجام شد اما سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی اعتقاد داریم در وضعیت هشدار حداقل مدارس تعطیل شوند.
حیدرزاده گفت: بر این اساس قرار است فردا بازنگری آیین نامه وضعیت اضطرار هوا در جلسه کمیته ملی آلودگی هوا مطرح شود.
وی افزود: البته اقداماتی مانند توزیع بنزین استاندارد و تولید خودروهای یورو 4 موجب شده است تا روند روزهای ناسالم کاهش یابد ، آمارها نشان می دهد در سال 1390 تعداد روزهای هوای پاک 8 روز، سالم 139روز، ناسالم 215 روز و بسیار ناسالم 3 روز بوده است که به همین ترتیب در سالهای 91 به ترتیب 3، 216، 146 و 1 ، در سال 1392 به ترتیب 3، 202 و 160 و سال 1393 به ترتیب 16، 233 و 70 روز بوده است.
مدیر کل محیط زیست استان تهران ادامه داد: بنزین توزیعی در تهران به طور مستمر پایش می شود و آخرین بار نمونه ای از بنزین توزیعی از 120 نقطه تهران جمع آوری و برای آزمایش به یکی از آزمایشگاه های کشورهای اروپایی ارسال شد و نتیجه اعلام شده نشان داد که کاملا مطابق با استانداردهای یورو 4 است.
وی تاکید کرد: ساخت و سازهای غیر مجاز در تهران موجب کاهش توان اکولوژیکی شهر تهران شده است از این رو دیگر توان خودپالایی ندارد به این معنا که در گذشته نه چندان دور زمانی که بارندگی رخ می داد هوا تا چند روز خوب بود اما اکنون حداکثر یک روز بعد از بارندگی شاهد هوایی صاف در تهران هستیم.
حیدرزاده درباره مصرف گاز در نیروگاه های کشور از جمله اطراف تهران گفت: نیروگاه بعثت در تهران 100 درصد گاز سوز شده ، نیروگاه منتظر قائم در استان البرز قرار دارد اما به دلیل جهت باد به سمت تهران و انتشار آلودگی به پایتخت اکنون 60 درصد گاز و 40 درصدم مازوت سوز است که بر اساس برنامه وزارت نفت تا سال 95 باید به طور کامل گاز سوز شود، نیروگاه شهید رجایی در استان قزوین نیز 95درصد گاز سوز است.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل