نقش پهپادها در جنگ های مدرن

پهپادها بسته به اندازه و نوع آن ها قادر به انجام ماموریت های مختلفی بوده و حتی برخی از آن ها می توانند با خود محموله های بار یا انسان را حمل کنند . عمده ترین موارد استفاده از پهپادها در حال حاضر ، برنامه های نظامی ، جاسوسی و خدماتی است .

ما با یک جهش در توسعه و ساخت هواپیماهای بدون سرنشین رو به رو هستیم . تجربه نظامی کسب شده در رابطه با این فناوری در جنگ سوریه نشان داد که پهپاد ها بسیار ارزشمند بوده و غبر قابل جایگزینی هستند .

در همین رابطه ژنرال سرگئی شویگو Sergey Shoigu وزیر دفاع روسیه اعلام کرد : " استفاده گسترده از پهپاد ها در جنگ های اخیر کشور سوریه ، نشان دهنده نقش مهم این فناوری در جنگ های مدرن بوده و امروزه باید پذیرفت نقش  این فناوری در جنگ های مدرن غیر قابل انکار است . "

گفتنی است در سال های اخیر تعداد پهپاد های نظامی و جاسوسی موجود در ارتش روسیه ، افزایش بسیار زیادی داشته است . بر اساس آمار رسمی موجود ،  در سال 2011 میلادی تنها 180 پهپاد در ارتش روسیه به فعالیت مشغول بودند اما این آمار در سال 2015 میلادی به رقم یک هزار و 720 فروند رسیده است . به همین دلیل وزیر دفاع روسیه اعلام  کرد : " ما با یک جهش در توسعه و ساخت هواپیماهای بدون سرنشین رو به رو هستیم . تجربه نظامی کسب شده در رابطه با این فناوری در جنگ سوریه نشان داد که پهپاد ها بسیار ارزشمند بوده و غبر قابل جایگزینی هستند . "

در خاتمه لازم به توضیح است که واژه پهپاد مخفف عبارت پرنده هدایت پذیر از دور است که در دهه های اخیر شاهد گسترش استفاده از این وسیله پرنده در سراسر دنیا هستیم . از این هواپیماهای بدون سرنشین همچنین می توان برای مصارف علمی مانند نقشه برداری و شناسائی نیز استفاده کرد . انواعی از پهپادها نیز به گونه ای طراحی شده اند که کاربری آن ها انجام عملیات امداد و نجات در شرایط اضطراری و حوادث و سوانح است .

منبع

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا