نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

کشف مجموعه عکس های فضائی 120 ساله

به تازگی یک ستاره شناس بازنشسته در کشور دانمارک با نام هولگر پترسون Holger Pedersen به طور تصادفی جعبه ای قدیمی کشف کرد که در آن 150 صفحه ویژه عکاسی قدمی وجود داشت که شامل تصاویری از ستارگان و اجرام آسمانی می شدند . مطالعات بعدی نشان می دهد که این تصاویر در مرکز ستاره شناسی و رصد خانه اوستروولد Østervold که در حال حاضر تعطیل شده است ، گرفته شده بودند . گفتنی است جعبه حاوی این تصاویر در زیر زمین  انستیتوی نیلس بوهر Niels Bohr Institute قرار داشت .

قدیمی ترین تصویر موجود در این مجموعه ، در سال 1895 میلادی و با کمک یک تلسکوپ دارای دو عدسی گرفته شده است . در این مجموعه همچنین یک صفحه عکس شیشه ای وجود دارد که در سال 1919 از خورشید گرفته شده است .

در همین رابطه هولگر پترسون که در حال تهیه یک بروشور از این تصاویر بوده و قصد دارد آن ها را به صورت دیجیتالی و با کیفیت بالا منتشر کرده و در اختیار موزه تاریخ طبیعی دانمارک قرار دهد ،  اعلام کرد : " این یافته های ما متعلق به تاریخچه علم ستاره شناسی است . "

شایان ذکر است که قدیمی ترین تصویر موجود در این مجموعه ، در سال 1895 میلادی و با کمک یک تلسکوپ دارای دو عدسی گرفته شده است . در این مجموعه همچنین یک صفحه عکس شیشه ای وجود دارد که در سال 1919 از خورشید گرفته شده و از دیگر تصاویر مهم این مجموعه ، تصویر ستاره شناس مشهور انگلیسی یعنی آرتور ادینگتون Arthur Eddington دیده می شود که در حال آزمایش نظریه عمومی انیشتن در باره نسبیت است که در سال 1915 میلادی منتشر شد . در این نظریه اعلام شده بود که نور در زمان تابش از یک ستاره با فاصله دور ؛ در صورتی که از نزدیکی اجسام بزرگ با جاذبه زیاد عبور کند ، منحرف شده و انحنا پیدا می کند . بر اساس مدارک و گزارش های موجود ، ادینگتون پس از اطلاع از این نظریه به کشور برزیل سفر کرده و در آن جا به بررسی و مطالعه نور خورشید و ستاره های پر نور دیگر پرداخته و تلاش کرد تا صحت این نظریه را بررسی کند .

در خاتمه جان فینبو Johan Fynbo از پژوهشگران موسسه نیلس بوهر در رابطه با اهمیت این مجموعه کشف شده گفت : " در حقیقت ما به گنجینه ای از آثار ستاره شناسان در دهه های مختلف دست پیدا کرده ایم . "

منبع

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل