رونمایی از نشان خواجه نصیرالدین طوسی و کتاب مناظره

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی، نشست خبری مرحله کشور چهارمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران که توسط سازمان دانشجویان برگزار می شود، با حضور دکتر سعید پورعلی معاون فرهنگی جهاددانشگاهی و مهندس مهدی کاظمی سرپرست سازمان دانشجویان برگزار شد.

دکتر پورعلی بیان کرد:ایجاد محیط امن برای بیان آزادانه اندیشه، هدف برگزاری مناظره‌های دانشجویی است.

وی در ابتدای این برنامه با اشاره به تاریخچه مسابقات مناظره اظهار کرد: در سال 81 جمعی از فضلای حوزه نامه ای را به مقام معظم رهبری نوشتند که فضای علمی و فرهنگی (با تأکید بر فضای دانشگاهی) نیاز دارد تا گفت و گوهایی اخلاق محور و مبتنی بر رعایت حدود آزادی هایی علمی در کنار مسائل اخلاقی شکل بگیرد. پاسخ مقام معظم رهبری نیز تأیید بر ضرورت این کار در محیط های دانشگاهی بود و درخواست کردند برای دامن زدن به بحث آزاد اندیشی، نظریه پردازی و نقد و مناظره دستگاه های علمی، فرهنگی و به ویژه حوزوی کشور اقداماتی را انجام دهند.

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی در ادامه افزود: پیرو نامه شورای عالی انقلاب فرهنگی هیأتی را تأسیس کرد تحت عنوان هیأت حمایت از برگزاری کرسی نظریه پردازی، نقد و مناظره که وظیفه این هیأت این بود که بتواند بخشی از مطالبات رهبری را در محیط های دانشگاهی اجرا کند. پس از آن چند واژه به فضای فرهنگی و دانشگاهی کشور افزوده شد که این واژه ها نیاز به اقدامات عملیاتی داشت تا به نتیجه برسد.

دکتر پورعلی تصریح کرد: در بحث کرسی های نظریه پردازی، نقد و مناظره ابتدا مناسب است تا جایگاه این مسابقات که یکی از اقدامات عملی در پاسخ به آن نامه است را تعریف کنم. کرسی ها به چند نوع تقسیم می شود، کرسی هایی که هدفش تولید و علم و اندیشه است و به دو صورت نظریه پردازی و نقد موفق برگزار می شود و کرسی هایی که هدف اصلی اش تضارب افکار، عقلانی کردن محیط و زمینه سازی برای تولید علم است که از کرسی های نظریه پردازی و نقد جدا می شود.

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی با اشاره به تعریف پذیرفته شده برای مناظره اظهار کرد: تعریفی که ما برای مناظره پذیرفتیم مباحثه رودرو و منطقی میان دو تیم دانشجویی و هیأت علمی است که سعی کردن در موضوع مورد نظر صاحب نظر شوند و یک برخورد نقادانه با موضوع داشته باشند.

وی تصریح کرد: کرسی آزاد اندیشی نشستی است که افراد دانشگاهی مودبانه، عقلانی و منطقی در باب موضوعات معینی بحث می کنند. ما بیشتر هدفمان بحث مناظره بود، یعنی یک مباحثه رودرو، روشمند و منطقی میان تعدادی از تیم های دانشجویی که می توانند یک موضوعی را به نقد و مناظره گذراند.

دکترپورعلی در رابطه با هدف مسابقات مناظره گفت: از اهداف برگزاری این مسابقات می توان به فراهم کردن محیط امن برای بیان مطالب در محیط دانشگاه، ایجاد، تقویت و نهادینه کردن سبک اسلامی ایرانی تعامل گفتمانی در محیط های دانشگاه ها و تقویت ساز و کار تولید فرهنگ و اندیشه در محیط های دانشگاهی اشاره کرد.

وی با اشاره به ضوابط برگزاری مسابقات افزود: تقویت وحدت و همدلی در دانشجویان، کمک تقویت هویت دانشجویی، دانشگاهی، ملی و وحدت ملی، پرهیز از توهین و افترا به اشخاص، برجسته سازی، مستندگویی، محترم انگاری افکار اشخاص حین مسابقه و … از ضوابطی است که سعی می کند اهداف برگزاری این مسابقه را تحقق بخشد.

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی بیان کرد: شکل این دوره از مسابقات با سه دوره قبل تفاوت دارد و دو مرحله استانی و منطقه ای در این دوره به این مسابقات افزوده شده است که 12 تیم برگزیده برای شرکت در مرحله کشور از مرحله استانی و منطقه ای هستند.

برگزاری 232 مسابقه در دوره چهارم مسابقات مناظره

در ادامه این برنامه مهندس  مهدی کاظمی سرپرست سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی اظهار کرد: مسابقات مناظره نسبت به مدل جهانی آن بومی سازی شده و دارای چهار محور اصلی گزاره ها، آموزش ها، ارزش های اخلاقی و تطابق دیدگاه حقیقی و واقعی گروه ها است.

وی در رابطه با داوری این دوره از مسابقات گفت: 7 سرفصل و 33 پارامتر به داورها اریه شد که براساس آن امتیاز دهی انجام شود که بر این اساس هر گروه می توانست تا 600 امتیاز از داوران کسب کند و هر گروهی که بیشترین امتیاز را کسب می کرد به مرحله بعد راه پیدا می کرد.

مهندس کاظمی در ادامه با اشاره به تاریخچه برگزاری مناظرات دانشجویی اظهار کرد:‌ اولین دوره مناظرات در اردیبهشت ماه سال 91 با شرکت 16 تیم، دومین دوره در اسفندماه سال 91 با شرکت 28 تیم، سومین دوره با شرکت 22 تیم برگزار شد. چهارمین دوره مناظرات در 20 استان کشور و با 170 گروه شرکت کننده در حال برگزاری است که از بین 170 گروه شرکت کننده 56 تیم به مرحله منطقه‌ای و 12 تیم به مرحله کشوری راه پیدا کرده‌اند. به طور کلی 138 تیم از استان‌ها و 32 تیم از دانشگاه‌های تهران در این دوره از مناظرات شرکت کردند.

سرپرست سازمان امور دانشجویان جهاددانشگاهی در ادامه در مورد شرکت کنندگان چهارمین دوره مناظرات دانشجویی توضیح داد: نزدیک 50 درصد دانشجویان شرکت کننده از دانشجویان رشته‌های فنی و علوم پایه هستند. در واقع 290 نفر از شرکت کنندگان از رشته‌های فنی و علوم پایه و 270 نفر از رشته‌های علوم انسانی هستند. همچنین 10 تیم از دانشگاه‌های علوم پزشکی شرکت کرده‌اند که 5 تیم آنها به مرحله منطقه ای راه یافته‌اند. در مجموع می توان گفت در این دوره 232 مسابقه در دانشگاه های کشور برگزار شد

وی اظهار کرد: تیم های فراست و عبارت از دانشگاه تهران، جیم از دانشگاه علوم پزشکی تهران و امام صادق(ع)، E و اندیشه از دانشگاه فردوسی مشهد، جامعه اسلامی از دانشگاه تبریز، پردیس الزهرا(س) از دانشگاه فرهنگیان، جنبش اخآ از دانشگاه ایلام، راشین از دانشگاه علوم پزشکی اراک، میلاد از دانشگاه اراک، اتاق آسمان از دانشگاه بین المللی امام خیمنی(ره)  و دانشگاه اصفهان از دانشگاه اصفهان تیم های برگزیده و راه یافته به مرحله کشوری هستند.

سرپرست سازمان دانشجویان در رابطه با تعداد داوران این دوره از مسابقات اظهار کرد: در این دوره 130 نفر از اعضای هیأت علمی و مؤسسات آموزش عالی درگیر مسابقات بودند و بیشترین مشارکت را زنجان با 30 تیم در این مناظرات داشت.

وی با اشاره به محورهای چهارمین دوره مسابقات مناظره دانشجویان ایران گفت: پیشرفت و توسعه، اخلاق اجتماعی، سلامت و سیاست  محورهای این دوره از مسابقات هستند.

کاظمی افزود: مرحله پایانی این دوره از مسابقات با حضور تیم های برگزیده از شنبه 28 تا دوشنبه 30 آذرماه در دانشگاه امیرکبیر برگزار می شود و در پایان به تیم اول نشان خواجه نصیرالدین طوسی، مدال طلایی مسابقه و 40 میلیون ریال هدیه نقدی، تیم دوم مدال نقره ای و 30 میلیون ریال هدیه نقدی، تیم سوم مدال برنز و 20 میلیون ریال هدیه نقدی و به یک تیم نیز تندیس اخلاق و 10 میلیون ریال هدیه نقدی اهدا می شود.

در پایان این برنامه از تندیس مسابقات مناظره (نشان خواجه نصیرالدین طوسی) و کتاب مناظره رونمایی شد

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا