رشد3درصدی دیپلماسی علمی ایران

 دکتر محمد فرهادی در مراسم هفدهمین جشنواره جوان خوارزمی با بیان این که روز 25 آذر ماه با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال 79 به عنوان روز ملی پژوهش نامگذاری شد، افزود: در این هفته از پژوهشگران و محققان قدردانی و خوشبختانه هر سال این برنامه برگزار می‌شود.وی با بیان این که امروز سومین روز از هفته پژوهش است، اظهار داشت: سومین روز هفته پژوهش با نام روز پژوهش، فناوری و دانشگاه کارآفرین نامگذاری شده است.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس تعریف یونسکو دانشگاه‌های کارآفرین تنها اقدام به تربیت دانشجویان با انبوهی از آموخته‌ها و اندوخته‌های علمی نمی‌کنند بلکه افرادی کارآفرین را تربیت می‌کنند که در اداره جامعه، ایجاد اشتغال و تولید محصولات موثر هستند.

فرهادی خاطرنشان کرد: بر این اساس ساختار دانشگاه‌ها شکل جدیدی به خود می‌گیرد و دانشگاه‌ها با ایجاد مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری در جهت اقتصاد دانش بنیان حرکت می‌کنند.

وزیر علوم با تاکید بر این که اقتصاد پویا، اقتصاد دانش‌بنیان است یادآور شد: با ایجاد اقتصاد دانش بنیان می‌توان از توانایی به دانایی رسید و از دانش ثروت‌آفرینی کرد.

فرهادی با تاکید بر ضرورت حمایت از تبدیل ایده به محصول اظهار داشت: در این دولت به طور جدی در تلاش هستیم تا از واردات محصولاتی که در داخل تولید می‌شود جلوگیری کنیم.

وزیر علوم با اشاره به اهمیت ایجاد صندوق‌های حمایت از پژوهشگران افزود: این صندوق‌ها که آیین‌نامه آن اخیرا در هیات دولت به تصویب رسیده است نقش موثری در تولید محصولات دانش بنیان دارند و از این رو برنامه ایجاد یک صندوق در هر استان را دنبال می‌کنیم.

وی همچنین از اختصاص 200 میلیون دلار به صندوق نوآوری و شکوفایی خبر داد و یادآور شد: این میزان اعتبارات در اختیار کارآفرینان قرار خواهد گرفت.

فرهادی به برنامه‌های این وزارتخانه برای افزایش همکاری‌های علمی و فناوری بین‌المللی اشاره کرد و گفت:‌ تعدادی از دانشگاه‌های ایران در دو سال اخیر توانستند در میان دانشگاه‌های مطرح دنیا قرار گیرند.

وی همچنین خاطرنشان کرد: تعداد اساتید و دانشمندان ایرانی که در میان یک درصد دانشمندان برتر جهان قرار گرفته‌اند به 200 نفر رسیده است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تاکید بر این که دیپلماسی علمی ایران به رشد 3 درصدی رسیده است ابراز امیدواری کرد که این رشد در دوره پسادکتری بیشتر شود. فرهادی با اشاره به فعالیت‌ 38 پارک علم و فناوری کشور یادآور شد: در حال حاضر چهارهزار شرکت دانش بنیان در کشور مشغول به فعالیت هستند که از این تعداد 600 شرکت در پارک‌های علم وفناوری مستقر شدند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا