نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

ژن‌های خودکشی‌کننده و مبارزه با سرطان

در این روش سلول‌های سرطانی به نوعی به از بین بردن خودشان اقدام می‌کنند که اصطلاحا “درمان از طریق خودکشی سلول‌ها” نامگذاری شده است.
محققان بیمارستان متدیست هوستون در ایالت تگزاس مدعی شده اند، چنانچه روش‌های پرتودرمانی و درمان از طریق “ژن‌های خودکشی‌کننده”، با هم ترکیب شوند می‌توان به درمان موفق‌تر سرطان پروستات در آینده تا حدود زیادی خوشبین بود.
در این روش سلول‌های سرطان پروستات با استفاده از مهندسی ژنتیک اصلاح می‌شوند به طوری که بعد از بازگشت به بدن به سیستم دفاعی دستور می‌دهند آنها را از بین ببرد؛ در حقیقت می‌توان گفت آنها فرمان قتل خود را صادر می‌کنند.
سیستم دفاعی بدن معمولا غدد سرطانی را به عنوان عامل تهدیدکننده هدف قرار نمی‌دهد چرا که این غده‌ها از سلول‌های عادی بدن تشکیل می‌شوند؛ سلول‌هایی که سیستم دفاعی بدن آنها را “سالم” می‌شناسد.
بنابراین، برخلاف هنگامی که باکتری یا ویروس‌ها در بدن عفونت ایجاد می‌کنند، سیستم دفاعی برای از بین بردن سلول‌های سرطانی اقدام نمی‌کند.
حالا دانشمندان با استفاده از وارد کردن یک ویروس به سلول سرطانی، به سیستم دفاعی بدن سیگنال می‌دهند کهزمان حمله‌ای بزرگ به این گروه از سلول‌ها (غده سرطانی) فرا رسیده است.
به گزارش علمنا،دکتر برایان باتلر، از اعضای این تیم تحقیقاتی می‌گوید: “ما می‌توانیم با تزریق کردن ژن‌های اصلاح شده به بدن اجازه دهیم خودش با سرطان مبارزه کند و اگر غده سرطانی در آینده هم دوباره عود کند، سیستم دفاعی بدن خودبخود با آن مبارزه خواهد کرد.”
او با این وجود و حتی “جالب توجه” خواندن نتایج این طرح می گوید: “ما به نمونه‌برداری‌های تصادفی بیشتری نیاز داریم تا بتوانیم بگوییم این روش از پرتودرمانی صرف موثرتر است.”

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل