نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

کشف توفانی به اندازه 3 زمین در ستاره ای دوردست

آنچه که این کشف جدید را برای دانشمندان علوم فضایی جذاب و حیرت انگیز ساخته این است که چنین توفانی بر روی یک ستاره دوردست و نه سیاره شناسایی شده است.

این کشف جدید با کمک گرفتن از تلسکوپ فضایی کپلر که تخصص اصلی آن شناسایی سیارات فرامنظومه شمسی محسوب می شود صورت گرفته است.

محاسبات صورت گرفته نشان می دهد که این لکه آنقدر بزرگ است که تقریبا سه زمین را در خود جای می دهد. دانشمندان تصور می کنند که این توفان متشکل از ابری از ریزمواد معدنی است و از حیث ساختار ظاهری شباهت چشمگیری به لکه قرمز سیاره غول پیکر مشتری دارد.

این لکه آنقدر بزرگ است که تقریبا سه زمین را در خود جای می دهد. دانشمندان تصور می کنند که این توفان متشکل از ابری از ریزمواد معدنی است و از حیث ساختار ظاهری شباهت چشمگیری به لکه قرمز سیاره غول پیکر مشتری دارد.

این ستاره W1906 40 نام داشته و در فاصله 53 سال نوری از زمین در صورت فلکی Lyra واقع شده است. این جرم فضایی به کلاسی از اجرام تعلق دارد که چیزی مابین ستاره و سیاره محسوب می شود و به آنها کوتوله های L می گویند.

این ستاره در زمره ستارگان از کارافتاده قرار می گیرد زیرا توانایی لازم برای حفظ واکنشهای همجوشی اتمی خود را ندارد. چنین واکنشهایی برای تولید نور در ستارگان ضروری است اما در ستاره W1906 40 و نمونه های مشابه آن خبری از این نوع واکنشها نیست که سبب می شود مانند خورشید منظومه شمسی درخشان نباشد.

نتایج این یافته در تازه ترین شماره نشریه Astrophysical Journal منتشر شده است.

منبع

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل