نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

پویش ژنومی گاومیش خوزستانی و مازندرانی

گاومیش های ایرانی دارای خواص بسیار زیادی در ساختار دامداری ایران هستند که به همین دلیل بسیاری از دانشمندان به دنبال تحقیق در این زمینه هستند و به تازگی نیز پویش ژنومی نشانه های انتخاب در گاومیش های خوزستانی و مازندرانی به عنوان هدف پژوهشگران مد نظر قرار گرفته است.

بررسی ها  نشان داد كه QTLهای شناسایی شده در این تحقیق با صفات مهم اقتصادی از جمله صفات مرتبط با راندمان تبدیل غذایی، وزن بدن، چربی زیرپوستی، افزایش وزن روزانه، تیپ، تردی گوشت، تركیبات شیر، اتصالات پستانی، اندازه گوساله و گوساله زایی آسان ارتباط دارند.

شناسایی مناطق ژنومی كه هدف انتخاب بوده اند، از بحث برانگیزترین مباحث در حوزه تحقیقات ژنتیك حیوانی، به خصوص در حیوانات اهلی است. در این مطالعه، پویش كل ژنوم برای شناسایی مناطقی از ژنوم كه در گاومیش های خوزستانی و مازندرانی هدف انتخاب های طبیعی یا مصنوعی قرار گرفته اند، اجرا شده است.

به این منظور تعداد 148 راس گاومیش رودخانه ای شامل جمعیت های خوزستانی (121 راس) و مازندرانی (27 راس)، به وسیله آرایه های ژنومیكی Axiom® Buffalo Genotyping 90K تعیین ژنوتیپ شدند. جهت جستجوی نشانه های انتخاب از برآوردگر نااُریب استفاده شد.

در مجموع 23 منطقه كه نشانگرهای SNP آنها بالاتر از 1/0 درصد حد بالای توزیع تجربی FST بود، به عنوان نشانه های انتخاب شناسایی شده و مورد بررسی های بیشتر قرار گرفتند. پس از انطباق مناطق ژنومی انتخاب شده با مناطق ژنومی متناظر آن روی ژنوم گاو (UMD3.1 Bos Taurus Genome)، 64 ژن و 27 QTL شناسایی شد. شایان ذکر است که تعدادی از این ژن ها در مطالعات قبلی نیز به عنوان نشانه های انتخاب گزارش شده اند.

برخی از این ژن ها احتمالاً در مسیرهای بیولوژیكی كه با اهلی شدن حیوانات (توسعه مغز و عملكردهای رفتاری، پیگماسیون و منطبق شدن به محیط زندگی و شرایط جغرافیایی) و تولید شیر مرتبط هستند، درگیر بوده اند. بررسی ها همچنین نشان داد كه QTLهای شناسایی شده در این تحقیق با صفات مهم اقتصادی از جمله صفات مرتبط با راندمان تبدیل غذایی، وزن بدن، چربی زیرپوستی، افزایش وزن روزانه، تیپ، تردی گوشت، تركیبات شیر، اتصالات پستانی، اندازه گوساله و گوساله زایی آسان ارتباط دارند.

در پایان نیز پژوهشگران به این نکته اشاره داشته اند که این پژوهش فضای بسیار زیادی برای توسعه دارد و جهت شناسایی نقش دقیق این ژن ها و QTLها لازم است مطالعات پیوستگی و عملكردی بیشتری انجام گیرد.

منبع: مهدی مخبر، محمد مرادی شهربابك، مصطفی صادقی، حسین مرادی شهربابك، جان ویلیامز،  1394. پویش ژنومی نشانه های انتخاب در گاومیش های خوزستانی و مازندرانی، مجله علوم دامی ایران ، سال چهل و ششم، شماره 2.

لینک منبع

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل