رییس جهاد دانشگاهی:نظام ملی علم، فناوری و نوآوری درکشورسامانه مناسبی ندارد

حمیدرضا طیبی در مراسم معرفی برترین های پژوهشی و فناوری جهاد دانشگاهی با اشاره به اینکه اجزای این نظام درست کار نمی کند، افزود: سیاستگذاری عالی در حوزه علم و فناوری درست انجام نمی شود.
وی با اشاره به اینکه رابطه روان بین حوزه سیاستگذاری عالی و بدنه اجرایی وجود ندارد گفت:در بدنه اجرایی نیز نا هماهنگی های زیادی داریم و این موضوع سبب مشکلاتی شده است.
طیبی بر لزوم حمایت از محصولات دانش بنیان اشاره کرد و گفت:دربدنه اجرایی دولت باید حمایت لازم از این محصولات صورت گیرد تا جلوی واردات کالاهای خارجی گرفته شود.
وی با اشاره به اینکه اقتصاد مقیاسی در کشور جایی ندارد، اظهار کرد: مجوزهای تولید به همه محصولات داده می شود که باید برای ارائه مجوز به ظرفیت و نیاز جامعه توجه جدی شود.
رییس جهاد دانشگاهی اظهار کرد: توسعه توان علمی و فناوری کشور مهم ترین وظیفه جهاد دانشگاهی است و این مجموعه باید تمام تلاش خود را برای توسعه علم و فناوری صرف کند و لازمه این کار مهم برنامه ریزی مناسب است.
وی اظهار کرد: دولت باید حمایت و پشتیبانی خود را برای سرعت بخشیدن به این گونه اقدامات انجام دهد تا شاهد نتایج مطلوب آن باشیم.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به دهه پیشرفت و عدالت اشاره کرد و گفت: برای رسیدن به این موضوع مهم نیاز به مدیران سیاسی ، دانش بنیان ، فناور و انقلابی داریم.
طیبی تاکید کرد: کشورهای پیشرفته مدیران و فناوران موفق خود را به عنوان مشاوران عالی در نظر می گیرند و از توصیه های درست آنان برای پیشبرد اهداف خود استفاده می کنند.
وی به تدوین برنامه پنجم واحدهای جهاد دانشگاهی اشاره کرد و گفت: در این برنامه ماموریت های ملی و بین المللی مناسبی برای واحدهای این مجموعه در نظر گرفته شده و باید به دنبال روش های مناسب برای عملیاتی کردن آنها باشیم.

معاون توسعه فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز در این مراسم گفت: مقرر شد تا پایان سال 1404، 50 درصد اقتصاد کشور از محصولات دانش بنیان باشد. تحقق این برنامه مهم نیازمند برنامه ریزی صحیح و مناسب است تا بتوانیم این هدف را تحقق ببخشیم.
وی به تعداد شرکت های دانش بنیان اشاره کرد و گفت: براساس قانون برنامه پنجم قرار بود تعداد شرکت های دانش بنیان تا پایان این برنامه به 20 هزار شرکت برسد که تاکنون توانستیم به عدد 1950 شرکت دانش بنیان برسیم.
وطنی اظهار کرد: از میان 1950 شرکت دانش بنیان در سال گذشته، 1550 شرکت از مزایای معافیت مالیاتی بهره مند شدند.
معاون توسعه فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اظهار کرد: این تعداد شرکت دانش بنیان از پرداخت 60 میلیارد تومان مالیات معاف شدند.
وی در بخش دیگری از سخنانش به اقتصاد متکی به نفت اشاره کرد و گفت: دوران اقتصاد متکی به نفت به سر آمده و باید به جای منابع زیرزمینی از منابع دیگری مانند اندیشه، تفکر، تعقل و تدبیر بهره بگیریم.
وطنی با اشاره به اینکه هیات های سیاسی و اقتصادی فراوانی پس از تصویب برجام به کشور ما می آیند، گفت: در تمامی قراردادها به انتقال فناوری تاکید شده که اغلب آنان محقق نمی شوند و پیشنهاد می کنیم جهاد دانشگاهی در همه قراردادها مسوولیت پیوست فناوری را بر عهده گیرد.
وطنی تاکید کرد: جهاد دانشگاهی با توجه به ساختار مناسب پژوهشی و فناوری می تواند زمینه تحقق این پیوست را فراهم کند.
به گزارش ایرنا، معاون توسعه فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به این که جهاد دانشگاهی هیچگاه به دنبال سیاسی کاری نبوده است، تاکید کرد: این نهاد انقلابی همواره سعی کرده با تربیت نیروهای متخصص، مدیران پژوهشی و فناوری و فرهنگی گامی ارزشمند در حل مشکلات کشور بردارد.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا