نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

شناخت آناتومی بدن با اشیاء یادگیری تكرارپذیر

استفاده از تكنولوژی های آموزشی نوین برای یادگیری، ماندگاری مطالب، تعامل و ارتقاء شغلی دانشجویان سودمند است. به همین منظور نیز پژوهشی بومی انجام شده است که هدف از این مطالعه، بررسی ارتقای یادگیری آناتومی با استفاده از اشیاء یادگیری تكرارپذیر است

استفاده از اشیاء یادگیری تكرارپذیر علاقه مندی و ارتباط مفید و موثر را در بین دانشجویان افزایش می دهد و منجر به افزایش انگیزه خودآموزی می شود.

در این مطالعه نیمه تجربی، تعداد 14 عدد از اشیاء یادگیری تكرارپذیر (RLO: Reusable learning objects) از بخش های مختلف آناتومی بدن برای دانشجویان پزشكی ورودی 1387 علوم پزشكی یاسوج، طراحی گردید. طول زمان استفاده از اشیاء یادگیری تكرارپذیر ها بین 11 تا 22 دقیقه بود و با توجه به حجم كم آنها با تلفن همراه یا فایل های تصویری با فرمت mp4 قابل استفاده بودند.

 قبل از شروع كلاس ها این مواد آموزشی در اختیار دانشجویان قرار گرفت. در پایان ترم، میانگین نمرات این دانشجویان با دانشجویان ورودی 1386 كه از این روش استفاده نكرده بودند، مقایسه شد. تاثیر استفاده از اشیاء یادگیری تكرارپذیر بر محتوای درسی، بهبود تعامل، علاقه، انگیزه، مشاركت، آمادگی و نگرش دانشجویان با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته، به عمل آمد.

مقایسه میانگین نمرات دانشجویان ورودی 1387 نسبت به 1386 افزایش محسوسی را نشان داد که البته این تفاوت از نظر آماری، معنی دار نبود. نظر سنجی انجام نشان داد كه این روش آموزشی در یادگیری آناتومی 5/ 75 درصد و در تعامل دانشجویان 6/ 60 درصد موثر است. علاقه دانشجویان به استفاده مجدد از اشیاء یادگیری تكرارپذیر، 6/ 74 درصد بود و 2/ 54 درصد دانشجویان اعتقاد داشتند كه این ابزار آموزشی می تواند جایگزین كلاس درس تئوری شود.

نتیجه گیری پژوهشگران از این اطلاعات این بود که استفاده از اشیاء یادگیری تكرارپذیر علاقه مندی و ارتباط مفید و موثر را در بین دانشجویان افزایش می دهد و منجر به افزایش انگیزه خودآموزی می شود.

منبع: پرستو راد، امراله روزبهی، حمداله دلاویز، 1394. ارتقاء یادگیری آناتومی با استفاده از اشیاء یادگیری تكرارپذیر، مجله مركز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكی یزد، سال دهم، شماره 3.

لینک منبع

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل