نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

کند شدن چرخش کره زمین

شاید اگر هر موجود دیگری به جای انسان در صدر زنجیره قدرت رد کره زمین قرار داشت، کره خاکی ما به این روز در نمی آمد ولی امروزه انسان ها با دست خود در حال نابود کردن محل زندگی خود و تنها سیاره قابل سکونت در دسترس هستند. در آخرین نمونه از آسیب های وارده به زمین توسط انسان ها، محققان در طی تحقیقات خود به این نتیجه رسیده اند که یکی از پیامد های ذوب یخ های طبیعی، آرام تر شدن چرخش کره زمین است. به همین دلیل باید در انتظار روزهایی طولانی تر باشیم.

با استناد به محاسبات انجام شده توسط محققان این تحقیق باید بیان کرد که هم اکنون طول یک روز بر روی کره زمین نسبت به قرن گذشته به اندازه یک میلی ثانیه افزایش یافته است.

در این تحقیق که به وسیله پژوهشگران فعال در دانشگاه هاروارد انجام گرفته است، مشخص شده است که کاهش یخچال های طبیعی باعث توزیع مجدد آب بر روی کره زمین می شود و همین امر نیز بر روی سرعت چرخش و همچنین انحراف محوری زمین تاثیر گذار است. با ذوب یخ های قطبی و جاری شدن آب آنها به سمت بخش های استوایی کره زمین، ناحیه میانی کره زمین و مدیترانه کمی گسترده تر می شود. و همین ابعاد اضافی نیز موجب چنین پدیده ای خواهد شد.

با استناد به محاسبات انجام شده توسط محققان این تحقیق باید بیان کرد که هم اکنون طول یک روز بر روی کره زمین نسبت به قرن گذشته به اندازه یک میلی ثانیه افزایش یافته است. با ادامه این روند تا سال 2100 طول مدت روزها در کره زمین 5 میلی ثانیه دیگر نیز افزایش خواهد یافت.

منبع

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل