نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

تمرکز بر موضوع کارآفرینی نباید مانع انجام وظیفه دانشگاه شود

 دکتر محمد جواد صدیق دامغانی زاده روز دوشنبه در مراسم بیست و چهارمین جشنواره پژوهشی دانشگاه تهران گفت: امروز ایران فقط به دنبال دانشگاه های نسل سوم نیست بلکه تمام جهان در جهت این دانشگاه ها حرکت می کنند.
وی ادامه داد: دانشگاه تهران به عنوان یک دانشگاه جامع وظیفه تربیت نیروی انسانی و تولید علم را دارد و تمرکز بر موضوع کارآفرینی نباید مانع از انجام وظیفه این دانشگاه شود.
دامغانی زاده گفت: در این راستا دو مسیر روشن وجود دارد که یکی تبدیل علم به پتنت و فروش آن و دیگری تبدیل علم به محصول و فروش محصول است.
وی ادامه داد: در برنامه چهارم توسعه یکی از بحث ها بالابردن ثبت پتنت و فروش آن بود که برای این منظور سه مرحله پیش رشد، رشد و پسا رشد را برنامه ریزی کردیم.
رییس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران به حمایت از پایان نامه های بازار گرا اشاره کرد و گفت: 65 پایان نامه در این راستا در حال حمایت است که این شمار باید به 200 پایان نامه برسد.
دامغانی زاده ادامه داد: در برنامه ششم توسعه پنج برنامه برای توسعه پژوهش و فناوری در نظر گرفته شده است که اولی تامین منابع، تخصیص بهینه منابع و مصرف بهینه منابع است.
وی افزود:در تامین منابع دولت می خواهد سهم خود را در برنامه ششم توسعه به یک درصد و تا پایان برنامه به سه درصد برساند؛ این در حالی است که اکنون تنها 0.47 درصد از تولید ناخالص ملی به پژوهش تعلق می گیرد و درصورتی که دولت بخواهد سهم خود را به یک درصد برساند باید شش هزار میلیارد تومان به بخش پژوهش تزریق کند.
رییس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران گفت: کل پولی که اکنون دولت به پژوهش تخصیص می دهد حدود 600 میلیارد تومان است.
دامغانی زاده ادامه داد: در بحث تخصیص بهینه به دنبال شکل گیری نظام «گرنت» هستیم تا دسترسی بهینه به اعتبار پژوهشی محقق شود زیرا بدنه دانشگاه به گرنت پایدار نیاز دارد.
وی از دیگر اقداماتی که در برنامه ششم توسعه در بحث توسعه پژوهش صورت خواهد گرفت به ارتقاء کیفی پژوهش، محور صیانت از بازار ، بحث بین المللی شدن دانشگاه ها و توسعه تعامل با بخش اقتصادی اشاره کرد.
به گزارش ایرنا،رییس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران در خصوص فرایند بررسی این مفاد پیشنهادی گفت: این مفاد ابتدا در شورای علوم ، تحقیقات و فناوری بررسی سپس در ستاد سازمان برنامه ریزی و بودجه و در نهایت در هیات دولت مورد تصویب قرار می گیرد.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل