نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

آزمایش بالینی داروی جدید ضد افسردگی

یک دانشمند ایتالیایی در ایالات متحده امریکا که سرپرستی تیم تحقیقاتی آزمایش بالینی داروی جدید ضد افسردگی را بر عهده داشت ، اعلام کرد ، این دارو برای درمان بیماری افسردگی به بازسازی سلول های عصبی در مغز می پردازد .

این تحقیقات نشان می دهد که استرس و افسردگی باعث می شود تا نوروژنز (neurogenesis) ، ظرفیت مغز در تولید نورون (سلول عصبی) تازه ، کاهش پیدا کند در حالی که این دارو ارتباط بین سلول های عصبی را افزایش می دهد . 

به گفته پژوهشگران ؛ این تحقیقات نشان می دهد که استرس و افسردگی باعث می شود تا نوروژنز (neurogenesis) ، ظرفیت مغز در تولید نورون (سلول عصبی) تازه ، کاهش پیدا کند در حالی که این دارو ارتباط بین سلول های عصبی را افزایش می دهد .    

با توجه به گفته موریزیو فاوا (Maurizio Fava) مدیر برنامه های تحقیقات بالینی بیمارستان عمومی ماساچوست (Massachusetts General Hospital) ، فارغ التحصیل دانشگاه پادوای (Padua University) ایتالیا و از روان پزشکان منطقه ویچنزا بوده که برای سی سال در بوستون زندگی و کار کرده است .  وی در رابطه با کاربرد این دارو می گوید : « این داروی جدید که NSI-189 نام دارد ، برای تحریک نوروژنز به کار می رود . »

فاوا در رابطه با مکانیسم این دارو چنین توضیح می دهد : « داروی NSI-189 یک موکول کوچک شیمیایی جدید است . مکانیسم دقیق آن هنوز به طور کامل و درست مشخص نبوده و در دست تحقیق است  اما این دارو سیناپس (ارتباط بین سلول های عصبی) را افزایش می دهد … به اعتقاد ما این دارو در سطح دی ان ای عمل می کند . »

بر اساس گزارش های منتشر شده از این پژوهش ها، فاز اول آزمایش های بالینی این داروی جدید که بر روی 24 بیمار داوطلب نشان می دهد که داروی NSI-189 عوارض جانبی محدودی داشته و در دراز مدت اثر بسیار خوبی بر روی بیماران خواهد گذاشت . بر اساس برنامه ریزی های انجام شده ،  فاز دوم آزمایش ها بر روی 220 داوطلب انجام خواهد شد و نتایج کامل آن در سال 2017  بررسی شده و به طور رسمی منتشر خواهد شد .

فاوا در رابطه با ادامه آزمایش های بالینی این دارو اعلام کرد : « نتایج نهایی از آزمایش های فاز دوم در اوایل سال 2017 اعلام خواهد شد و آزمایش های فاز سوم به دنبال آن در سال پس از ان آغاز می شود. »

در خاتمه لازم به توضیح است که این پژوش ها و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله روان پزشکی مولکولی (Molecular Psychiatry journal) به چاپ رسیده و در دسترس است. جهت مشاهده متن کامل این پژوهش در ژورنال فوق ، اینجا را کلیک کنید . 

منبع

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل