نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

ثروت باید زاییده علم باشد

رئیس جهاد دانشگاهی استان مرکزی با بیان اینکه امروز زمانی است که نمی‌توانیم بر سر سفره آماده حاصل از نفت بنشینیم، افزود: اگر به دنبال توسعه ماندگار در کشوری مستقل و دارای اقتصاد بنیادین و متکی بر خود هستیم، راهی نداریم جز اینکه از علم و پژوهش به سمت تجاری‌سازی حرکت کنیم.

سید جعفر نظام‌دوست در گفت‌وگو با ایسنا ، با اشاره به اهمیت رویکرد پژوهش‌مدار در آموزش عالی، گفت: برای گام برداشتن در راستای توسعه و پیشرفت کشور، گام اول و اولویت اول باید آموزش بر محور پژوهش باشد.

وی افزود: توجه به پژوهشگران و نخبگان باید در آموزش عالی محور اول باشد چرا که دیگر دوران تکرار و آزمون و خطا به پایان رسیده است و هم‌اکنون در دورانی قرار داریم که پس از گذشت 30 سال از انقلاب اسلامی نیازمند این مهم هستیم که فعالیت‌های خود را بر مبنای فکر و عقل و پژوهش انجام دهیم.

رئیس جهاد دانشگاهی استان مرکزی با تأکید بر اینکه ثروت باید زاییده علم باشد، تصریح کرد: امروز در شرایطی قرار داریم که باید هرچه بیشتر به سمت تجاری‌سازی و فناوری پیش برویم، همچنین باید با کمک پژوهش‌های کاربردی از علم موجود ثروت‌اندوزی کنیم. اگر به این سمت سوق داده شویم، عاقبت بخیری را برای جوانان، کشور و ملت خود رقم زده‌ایم.

وی با اشاره به برنامه‌های جهاد دانشگاهی برای توسعه علم و پژوهش کاربردی، تصریح کرد: چندی است با فراهم شدن بسیاری از شرایط و هموار شدن امور زیربنایی به سمت فعالیت‌های پژوهشی گام برداشته‌ایم و در حال حاضر، اولویت جهاد دانشگاهی در کشور و سطح استان، پژوهش است.

نظام‌دوست با بیان اینکه این مهم پیش از این در برنامه پنجم و ششم نیز در اولویت قرار گرفته است، افزود: مجموعه جهاد دانشگاهی معتقد است به منظور برخورداری از نهادی پایدار با توسعه‌ طولانی‌مدت، باید مبنای کاری بر محور پژوهش استوار باشد.

وی ادامه داد: در این زمینه با موفقیت‌هایی روبرو شده‌ایم چرا که در این مجموعه فعالیت‌های آموزشی، مراکز خدمات تخصصی و فعالیت‌های فرهنگی از پژوهش سرچشمه می‌گیرند.

نظام‌دوست با اشاره به اینکه پیش‌بینی‌ها و اهداف پژوهشی در حال تحقق است، اظهار کرد: جهاد دانشگاهی استان مرکزی درصدد تکمیل گروه‌های پژوهشی و اعضای هیات علمی خود و در نهایت ایجاد پژوهشکده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر این مجموعه دارای سه گروه پژوهشی است، افزود: با تکمیل مراحل قانونی، زمینه‌های تأسیس "پژوهشکده توسعه پایدار" برای اولین بار در استان مرکزی فراهم می‌شود.

نظام‌دوست با اشاره به تعداد پژوهشگران برگزیده جهاد دانشگاهی در هفته پژوهش اظهار کرد: ضمن برگزاری برنامه‌های هفته پژوهش در استان مرکزی، از دو پژوهشگر برتر جهاد دانشگاهی تقدیر شد و احتمال می‌رود یک پژوهشگر این نهاد نیز در سطح کشوری انتخاب شود که این مهم در روز پژوهش مشخص خواهد شد.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل