نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

دانشگاه و صنعت باید مانند دو شریک با یکدیگر همکاری داشته باشند

 به گزارش ایرنا ،محمد رضا نعمت زاده امروز (دوشنبه) در آیین افتتاح شانزدهمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن بازار در محل دائمی نمایشگاههای بین المللی تهران افزود: سال های گذشته شرکت هایی با عنوان شرکت های دانش بنیان تاسیس شده ، امری پسندیده بود، اما در شرایط کنونی ،صنایع داخلی را برپایه دانش بنیان فعال سازیم.

وی اضافه کرد: صنایع خودرو، لوازم خانگی، فولاد و دیگر بخشهای صنعتی باید دانش بنیان شوند و چنانچه بخش صنعت در مشارکت با دانشگاه کوتاهی کند، بیشتر خودش متضرر می شود.
به اعتقاد وزیر صنعت ، معدن وتجارت ، وظیفه صنایع است که از دانشگاه ها و مراکز علمی و پژوهشی کمک بگیرد و با یکدیگر مانند دو شریک برخورد کنند.
وی ضمن یادآوری سیاست های بیست و چهارگانه اقتصاد مقاومتی ، اظهار داشت: سیاست های یاد شده دارای رویکرد های جدی است و مهمترین آن، توجه به دانش ، فناوری و همچنین نقش آن در توسعه کشور است.
نعمت زاده گفت : بررسی وضع موجود نشان می دهد که ما در برخی زمینه ها، از جمله مقاله ها و نیروی انسانی متخصص در جایگاه مناسبی قرار داریم ،اما در مواردی مانند تجاری سازی دانش با ضعف روبرو هستیم.
به گفته این مقام مسئول ، دو سال گذشته اقداماتی از جمله برگزاری دوره های پسا دکترا و همچنین گذراندن دوره های تکمیلی استادان در داخل کشور به جای حضور در دیگر کشورها در بخش صنعت، به عنوان دستور کار قرار گرفته است.
وی گفت: استادان دانشگاه به جای اینکه مثل گذشته دوره های تکمیلی خود را در خارج از کشور بگذرانند، بهتر است در صنایع داخلی فعالیت کنند و در این زمینه تفاهم نامه هایی با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری امضا شد.
نعمت زاده افزود: دستورالعمل دوره های پسا دکترا نیز تهیه شده و به شکل آزمایشی ، اجرای آن آغاز شده است.
وزیر صنعت ، معدن وتجارت ، راه اندازی شهرک های فناوری در کنار پارک های فناوری را از دیگر اقدامهای دولت بیان کرد که با توسعه می توان رشد کرد و به تازگی در این زمینه با دانشگاه صنعتی شریف تفاهم نامه همکاری امضا شد.
وی گفت : یکی از مواردی که پیگیری شده و هنوز نتیجه ای نداشته ،موضوع ارزش گذاری سرمایه های نامشهود است و در ایران به سرقفلی ارزش قائل می شوند ، اما به دانش افراد آنقدرها توجه نمی کنند.
شانزدهمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن بازار صبح امروز(دوشنبه) در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران با حضورمعاون علمی و فناوری رییس جمهوری ،وزیران صنعت،معدن و تجارت و علوم، تحقیقات و فناوری گشایش یافت و این نمایشگاه تا 26 آذر ماه بکار خود ادامه می دهد.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل