نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

نقش مغز در توانایی یادآوری جزئیات خاطرات

یک تیم تحقیقاتی برای اولین بار نشان دادند که این روش‌های متفاوت از یادآوری تجربیات و خاطرات گذشته با الگوهای اتصالات مغز ارتباط دارد که این الگوها ممکن است به ذات هر شخص بستگی داشته باشد و نشان‌دهنده ویژگیهای حافظه اوست.

به مدت چند دهه تقریبا همه تحقیقات بر روی حافظه و عملکرد مغز افراد به یک شکل انجام می‌شد. اما اکنون نتایج به دست آمده از مقایسه خاطرات افراد مختلف با یکدیگر، نشان می‌دهد که ویژگی‌های حافظه اشخاص با هم متفاوت است و تصویربرداری از مغز نیز مؤید این مطلب است.

در این مطالعه به 66 نفر با متوسط سن 24 سال پرسشنامه‌ای داده شد که در آن شرکت‌کنندگان باید به توصیف شرح حال حافظه خود و اینکه تا چه حد وقایع گذشته را به یاد دارند، می‌پرداختند. محققان پس از بررسی پاسخهای این افراد دریافتند که برخی از آنها تمام وقایع و شرح حال گذشته خود را با جزئیات دقیق به یاد داشتند در حالیکه برخی دیگر تنها حقایق را به یاد می‌آوردند و در یادآوری جزئیات عملکرد ضعیفی داشتند.

پس از پر کردن پرسشنامه، محققان با استفاده از تکنیک تصویربرداری تشدید مغناطیسی که در آن نقشه الگوهای اتصالات مغز و یا نحوه ارتباط فعالیتهای مناطق مختلف مغز تهیه می‌شود، از مغز 66 شرکت‌کننده تصویربرداری کردند.

محققان با تمرکز روی اتصالات بین لوبهای تمپورال داخلی مغز و مناطق مغزی دیگر دریافتند که لوب تمپورال داخلی به طور بنیادی با عملکرد حافظه ارتباط دارد. افرادی که به طور دقیق خاطرات خود را به یاد می‌آورند و به اصطلاح حافظه اپیزودیک (episodic memory) دارند، اتصالات لوب تمپورال داخلی آنها با بخش پشت مغز که با فرآیندهای بصری درگیر است قویتر است، در حالیکه افرادی که تنها حقایق واقعی و بدون جزئیات را از گذشته به یاد دارند و به اصطلاح حافظه آنها معنایی (memory semantic) است، لوب تمپورال داخلی مغز آنها اتصالات قویتری با بخش جلویی مغز که با سازماندهی و استدلال مرتبط است تشکیل می‌دهد.

یکی از پرسشهای جالبی که بر اساس یافته‌های این مطالعه برای دانشمندان مطرح شده است این است که آیا صفات خاصی از حافظه می‌تواند علائم زوال شناختی یا دمانس را در سالهای پیری فرد به تاخیر اندازد؟

با بالا رفتن سن و شروع نشانه‌های زوال عقل، یکی از اولین چیزهایی که سبب می‌شود افراد متوجه این مشکل شوند این است که به سادگی نمی‌توانند حوادث یا جزئیات را به خاطر بسپارند. در این شرایط ممکن است افرادی که حافظه اپیزودیک دارند با کوچکترین تغییراتی در حافظه خود بسیار حساس شوند، در حالیکه افراد با حافظه معنایی که رویکرد واقع‌گرایانه دارند، نسبت به چنین تغییراتی مقاوم‌تر هستند.

آیا مشخص کردن نوع حافظه یک فرد ممکن است بعدها در درمان بیماری‌های مربوط به حافظه کمک‌کننده باشد؟ برای پاسخ به این پرسش، در حال حاضر مطالعات بیشتری در دست اقدام هستند تا بتوانند ارتباطی را که بین صفات حافظه و شخصیت، شرایط روانی مانند افسردگی، عملکرد فرد در اقدامات شناختی و ژنتیک وجود دارد بیابند.

این تحقیقات بخشی از یک روش جدید تمرکز بر تفاوت ساختار و عملکرد مغز در افراد سالم است. این اولین باری است که تفاوت های مغزی با تفاوتهای عملکرد حافظه افراد در یادآوری روزانه خاطرات و شرح حال گذشته ارتباط داده شده است.

این پژوهش به تازگی در نشریه Cortex منتشر شده است.

 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل