پایش آلاینده های جوی با کمک پهپادها

امروزه شاهد استفاده هر چه گسترده تر از پهپاد ها در حوزه های مختلف هستیم . واژه پهپاد مخفف عبارت پرنده هدایت پذیر از دور است . پهپادها بسته به اندازه و نوع آن ها قادر به انجام ماموریت های مختلفی بوده و حتی برخی از آن ها می توانند با خود محموله های بار یا انسان را حمل کنند .

پژوهشگران از پهپادهای فوق الذکر برای مطالعه و اندازی گیری میزان الاینده های جوی و گازهای گلخانه ای در مناطق صعب العبود و دور از دسترس ارتفاعات سلسله کوه های آند استفاده می کنند .

عمده ترین موارد استفاده از پهپادها در حال حاضر ، برنامه های نظامی ، جاسوسی و خدماتی است . از این هواپیماهای بدون سرنشین همچنین می توان برای مصارف علمی مانند نقشه برداری و شناسائی نیز استفاده کرد . انواعی از پهپادها نیز به گونه ای طراحی شده اند که کاربری آن ها انجام عملیات امداد و نجات در شرایط اضطراری و حوادث و سوانح است .

به تازگی تیمی از دانشمندان کشور پرو به منظور پایش آلاینده های جوی ، نوع ویژه ای از پهپاد ها را طراحی کرده اند که قادر به بررسی و اندازه گیری گازهای گلخانه ای در سطوح مختلف جو است . از مهمترین مزیت های این پهپاد ، امکان استفاده از آن ها در شرایط نامناسب جوی و مناطق صعب العبور است . پژوهشگران از پهپادهای فوق الذکر برای مطالعه و اندازی گیری میزان الاینده های جوی و گازهای گلخانه ای در مناطق صعب العبود و دور از دسترس ارتفاعات سلسله کوه های آند استفاده می کنند .  بر اساس اطلاعات منتشر شده در این رابطه ، پهپاد های فوق الذکر دارای تفاوت های اساسی با نمونه های عادی موجود در بازار بوده و می توانند به مدت بیست دقیقه در ارتفاعات بیش از 5 هزار متر به انجام ماموریت بپردازند . بر اساس اظهارات پرفسور فرانسیسکو کوئلر Professor Francisco Cuellar یکی از طراحان اصلی این پهپاد ها : " این ویژگی منحصر به فرد با استفاده از باتری های مخصوصی امکان پذیر شده است که قابلیت کار کردن و بازدهی در دمای بسیار پائین را دارد . "

 منبع

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا