نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

سازمان مشخصی برای صادرات در کشور وجود ندارد

محمد رضا نجفی، مدیر عامل شرکت تجارت دانش و فناوری همای مهر اندیشه سازان در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس گفت: ما هم اکنون دو مسیر مختلف برای صادرات حوزه دانش بنیان و غیر دانش بنیان مان در پیش رو داریم. نخستین مسیر، راهی است که کشورهای دیگر نیز سالیان سال آن را طی کرده اند. این راه ایجاد شرکت های(EMC(Export manage company است؛ شناسایی توانمندی های صادراتی  شرکت ها از جمله مهمترین کارهایی است که این شرکت ها انجام می دهند.

این رییس پایگاه صادراتی شرکت های دانش بنیان در نجف و ترکیه افزود: دومین مساله این است که هرچند تمام شرکت های ما شرایط صادراتی ندارند اما ممکن است محصول کیفی داشته باشند. متاسفانه هم اکنون ما با وجود محصول های کیفی خوب، دپارتمان های امور بین المللی، صادراتی و…  داخل شرکت های ما به شدت ضعیف عمل می کنند. شرکت هایEMC  در واقع نقش دپارتمان صادراتی مجموعه ها را بازی می کنند و به جای سرویس دهی به یک شرکت به چندین شرکت  حوزه های مختلف خدمات رسانی می کنند.

هم اکنون محصول های حوزه غیر دانش بنیان ما مانند کودهای اوره به شدت در کشورهای همسایه مانند افغانستان، عراق و… خواهان دارد. ما می‌توانیم در حوزه دانش بنیان نیز به خوبی ورود پیدا کنیم.

وی به اهداف راه اندازی این پایگاه صادراتی اشاره کرد و گفت:  شناسایی شرایط  بازار کشورهای هدف و نحوه ورود صادارت حوزه فنی به این کشورها  یکی از مهمترین مسایلی است که ما باید به آن توجه زیادی کنیم؛ ما باید اطلاع کاملی از تقاضای مطرح شده بازار های هدفمان داشته باشیم. همچنین ما باید بدانیم برای پاسخ به تقاضای این بازار از کدام مسیر استفاده کنیم به عنوان مثال باید بدانیم که سیاست گذاری کشور هدف ما  توسط  بخش دولتی یا خصوصی اداره می شود. سومین هدف ما بومی سازی محصول ها با شرایط  و نیاز بازار کشورهای هدف مان است.

نجفی اظهار کرد: شرکت ما هم با همین هدف و رویکرد 3 حوزه فناوری اطلاعات، تجهیزات پزشکی و کشاورزی (با توان صادراتی زیاد)  را تحت پوشش خدمات رسانی خود قرار داده است. متاسفانه هم اکنون صادارت حوزه کشاورزی با وجود توانمندی های زیاد در کشورمان مغفول مانده است.

وی بیان کرد: جدا از مشکل های پیش رو کشورهای همسایه برای ورود به حوزه فناوری اطلاعات ، تقاضای کشورهای هدف ما به محصول های کشاورزی بیشتر احساس می شود از اینرو ما  به این باور رسیدیم که محصول های این حوزه ها را به کشورهای هدف مان صادر کنیم؛ هم اکنون محصول های حوزه غیر دانش بنیان ما مانند کودهای اوره به شدت در کشورهای همسایه مانند افغانستان، عراق و… خواهان دارد. ما می‌توانیم در حوزه دانش بنیان نیز به خوبی ورود پیدا کنیم.

این رییس پایگاه صادراتی شرکت های دانش بنیان در نجف و ترکیه تصریح کرد: ما هم اکنون در حوزه کشاورزی بالغ بر 700شرکت توانمند را ارزیابی و سبد محصولی ایجاد کرده ایم. ما از این تعداد شرکت حدود 30 شرکت توانمند در حوزه تولید سم، کود، بذر، ماشین آلات  را انتخاب کرده‌ایم تا بحث صادرات این مجموع را پیش ببریم. همچنین ما هم اکنون  تفاهم نامه‌ای با 70 شرکت در حوزهIT  و 70 شرکت در حوزه تجهیزات پزشکی بسته ایم.

این  مدیر عامل یک شرکت دانش بنیان  به مشکل های پیش روی اغلب شرکت های دانش بنیان برای امر صادرات اشاره کرد و در این خصوص گفت: متاسفانه هم اکنون یک مدل سازمانی مشخصی برای صادرات در کشور ما وجود ندارد تا هر کسی نقش خود را دقیق بداند؛ هنوز وظیفه دولت، شرکت های تولید کننده، شرکت هایEMC و پایگاه های صادراتی و مکانیزم پشتیبانی صادراتی ما به خوبی مشخص نشده است؛ شاید این موارد را خیلی روی کاغذ بحث کرده ایم اما متاسفانه هنوز شکل اجرایی به خود نگرفته زیرا این سیاست از بالا دست درست به ما دیکته نشده است.

 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل