نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

پژوهش نیازمند فرهنگ‌سازی است

دکتر وحید احمدی با اشاره به برنامه‌های در نظر گرفته‌شده به مناسبت هفته پژوهش و فناوری سال 94 اظهار کرد: توجه به فرهنگ پژوهش و ایجاد بستری برای ورود فرهنگ پژوهش به متن جامعه از اهداف اصلی ما در سال‌های اخیر بوده است. بر این اساس فعالیت‌های تحقیقاتی و پژوهشی نباید فقط به دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها محدود شود تا مردم بتوانند نقش پژوهش و توسعه فناوری را در زندگی روزمره خود مشاهده کنند.

وی در تشریح برنامه‌های هفته پژوهش با شعار «پژوهش، فناوری، عزم ملی و رویکرد جهانی» گفت: روز 25 آذر روز ملی پژوهش نامگذاری شده است و برنامه‌های هفته ملی پژوهش صرفا به مسائل پژوهشی دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی وزارت علوم محدود نمی‌شود. هدف عرضه توانمندی و فعالیت‌های پژوهشی، تولیدات حوزه فناوری و کارهای تحقیقاتی است که در همه بخش‌های کشور انجام‌شده است.

دکتر احمدی با تأکید بر ضرورت تغییر ذهنیت مردم نسبت به مقوله پژوهش افزود: همه مردم به پژوهش نیاز دارند. کشورهایی که به این موضوع توجه کرده‌اند و پژوهش را به عرصه زندگی مردم معطوف کرده‌اند در این زمینه به موفقیت‌های بزرگی دست‌یافته‌اند. مهم‌ترین هدف ما این است که بتوانیم فرهنگ پژوهش را از دانشگاه‌ها به سطح جامعه توسعه دهیم تا مردم بتوانند نقش اثرگذار پژوهش در زندگی را به‌خوبی احساس کنند. برای این‌که مردم بتوانند نقش پژوهش و فناوری را بهتر درک کنند بهترین راه این است که خودشان هم به‌نوعی در حوزه پژوهش نقش داشته باشند. اگر نمایشگاهی با حضور دانشگاه‌ها راه‌اندازی کنیم و خودمان هم از این نمایشگاه بازدید کنیم طبیعی است که به این هدف نمی‌رسیم.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به‌ضرورت افزایش اعتبارات پژوهشی گفت: باید سهم پژوهش از اعتبارات افزایش پیدا کند. اگرچه اکنون بسیاری از مراکز پژوهشی را سرپا نگه داشتیم اما در این مراکز در زمینه زیرساخت‌ها و تجهیزات و امکانات آزمایشگاهی محدودیت‌های بسیاری وجود دارد. امیدواریم در بودجه سال 95 رفع این محدودیت‌ها موردتوجه قرار گیرد. البته در سال‌های اخیر دولت فعالیت‌های خوبی در این زمینه انجام داده است و به‌طور میانگین اعتبارات پژوهشی 30 درصد افزایش‌یافته است اما تورم بالاست.

وی افزود: سرمایه‌گذاری در این حوزه کمک به دانشگاه‌ها نیست بلکه کمک به توسعه کشور است. در حقیقت می‌توان گفت هر اقدامی که از سوی دولت در این زمینه انجام شود کمک نیست بلکه سرمایه‌گذاری است. اگر به دنبال دستیابی به اقتصاد دانش‌بنیان و به‌تبع آن اقتصاد مقاومتی هستیم باید در زمینه پژوهش سرمایه‌گذاری کنیم. در همه دنیا این‌طور است. برای مثال در کشور کره بیش از 2/4 درصد از GDP به توسعه پژوهش اختصاص داده می‌شود. اگرچه تولید ناخالص داخلی کشور ما بالا نیست اما اگر می‌خواهیم درصحنه رقابت در سطح منطقه‌ای و جهانی حرفی برای گفتن داشته باشیم باید در این مسیر قدم بگذاریم.

دکتر احمدی با اشاره به برنامه‌های جدید مطرح در حوزه پژوهش و فناوری افزود: با توجه به این‌که در آستانه برنامه ششم توسعه هستیم هدف ما این است که بر فعالیت‌ها و برنامه‌هایی که در حوزه پژوهش و فناوری انجام می‌شود مروری داشته باشیم و بر این اساس برای برون‌رفت از شرایط کنونی و ایجاد ارتباطات جهانی برنامه‌های عملیاتی در نظر بگیریم. مهم‌ترین تحول در حوزه مراکز پژوهشی و دانشگاه‌ها این است که ارتباطات بین‌المللی تقویت شود. البته عزم ملی جای خودش را دارد اما بیشترین تمرکز ما بر مأموریت گرایی در دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی است و بر این اساس باید با رویکرد بین‌المللی پروژه‌های هدفمندی را در نظر بگیریم. ما حدود 500 تا 600 هزار دانشجوی تحصیلات تکمیلی داریم و هدف اصلی این است که این سرمایه بزرگ به سمت مأموریت گرایی و پروژه‌های واقعی پیش رود.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل