نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

دانشگاه و صنعت باید شریک هم باشند

دکتر علی‌اصغر توفیق افزود: بین بعضی دانشگاه‌ها و صنایع بزرگ قراردادی با هدف همکاری و مشارکت ایجاد می‌شود و به‌این‌ترتیب دانشگاه‌ها می‌توانند به‌عنوان مشاور در کنار بخش صنعت همکاری داشته باشند و همه مسئولیت‌ها به یک دانشگاه سپرده نمی‌شود. اگر دانشگاهی نتواند مشکلی را در بخش صنعت برطرف کند و به کمک نیاز داشته باشد می‌تواند از دیگر دانشگاه‌ها کمک بگیرد. به‌این‌ترتیب نیازی نیست صاحبان و مدیران صنایع به دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی مختلف مراجعه کنند. در هفته پژوهش اسامی دانشگاه‌ها و صنایع مرتبط اعلام خواهد شد.

وی در تشریح اقداماتی که در وزارت صنعت، معدن و تجارت برای بهبود ارتباط میان صنعت و دانشگاه انجام‌شده گفت: ارتباط صنعت و دانشگاه ازجمله موضوعاتی است که از گذشته‌های دور بحث‌های زیادی درباره آن مطرح‌شده است. ارتباط بین صنعت و دانشگاه باگذشت زمان تغییرات بسیاری را پشت سر گذاشته است. اکنون این ارتباط فقط به تربیت نیرو یا تأمین تجهیزات محدود نمی‌شود. باید در این مقطع از زمان به‌جای ارتباط بین صنعت و دانشگاه از شراکت بین صنعت و دانشگاه صحبت کنیم. دانشگاه و صنعت باید باهم شریک شوند. مشارکت بین صنعت و دانشگاه موجب می‌شود آن‌ها بتوانند برای رسیدن به هدف مشترکی تلاش کنند.

 معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره ضرورت شراکت دانشگاه و صنعت این‌طور توضیح داد: در این مقطع زمانی مقدمات لازم برای ایجاد این شراکت فراهم‌شده است. نیازهای مشترک موجب می‌شود این دو مجموعه باهم شریک شوند و به‌این‌ترتیب صنعت و دانشگاه می‌توانند به‌طرف اقتصاد دانش‌بنیان حرکت کنند. اگر به دنبال اقتصاد دانش‌بنیان هستیم باید صنعت و دانشگاه شریک شوند تا به اهداف مشترکی دست پیدا کنند که می‌تواند به رفاه جامعه، بهبود زندگی مردم یا توسعه دانش منجر شود. درگذشته تصور بر این بود که صنعت باید توسعه پیدا کند اما اکنون به این نتیجه رسیده‌ایم که صنعت زمانی می‌تواند توسعه پیدا کند که مبتنی بر دانش توسعه‌یافته باشد و نتیجه این فعالیت‌ها به تولید دانش منتهی شود. ثروت ناشی از خام فروشی اگرچه برای کشور درآمدزایی بالایی دارد اما پایدار نیست. پس ثروت ناشی از علم بهتر است. علم باید با تولید ثروت همراه باشد و ثروت نیز باید به تولید علم منتهی شود. در چرخه ارتباطی علم و ثروت، ثروت در خدمت علم است و محصول علم نیز ثروت است. این چرخه در بسیاری از جوامع شکل‌گرفته و توسعه‌یافته است.

دکتر توفیق افزود:  یکی از دیگر بحث‌هایی که درگذشته مطرح بود و مدتی متوقف‌شده بود طرحی به نام «فاجد» یا فارغ‌التحصیلان جوان دانشگاهی است . بر اساس طرح فاجد بخشی از هزینه استخدام نیرو در صنعت توسط دولت پرداخت می‌شود. البته در این طرح کارخانه متعهد به استخدام تمام‌وقت این نیروها نیست؛ اما به‌این‌ترتیب نیروی جوان دانشگاهی وارد صنعت می‌شود و نیمی از حقوق خود را از دولت و مابقی را از صنعت می‌گیرد. این از دیگر اقدامات انجام‌شده به‌منظور تحکیم روابط صنعت و دانشگاه است که از سال گذشته شروع‌شده است.

بین بعضی دانشگاه‌ها و صنایع بزرگ قراردادی با هدف همکاری و مشارکت ایجاد می‌شود و به‌این‌ترتیب دانشگاه‌ها می‌توانند به‌عنوان مشاور در کنار بخش صنعت همکاری داشته باشند و همه مسئولیت‌ها به یک دانشگاه سپرده نمی‌شود.

معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت از اعلام برنامه جدیدی برای ایجاد همکاری بیشتر بین صنعت و دانشگاه خبر داد و افزود: بین بعضی دانشگاه‌ها و صنایع بزرگ قراردادی با هدف همکاری و مشارکت ایجاد می‌شود و به‌این‌ترتیب دانشگاه‌ها می‌توانند به‌عنوان مشاور در کنار بخش صنعت همکاری داشته باشند و همه مسئولیت‌ها به یک دانشگاه سپرده نمی‌شود. اگر دانشگاهی نتواند مشکلی را در بخش صنعت برطرف کند و به کمک نیاز داشته باشد می‌تواند از دیگر دانشگاه‌ها کمک بگیرد. به‌این‌ترتیب نیازی نیست صاحبان و مدیران صنایع به دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی مختلف مراجعه کنند. در هفته پژوهش اسامی دانشگاه‌ها و صنایع مرتبط اعلام خواهد شد.

وی با اشاره به اقدامات انجام‌شده در وزارت صنعت، معدن و تجارت برای تحقق این خاطرنشان کرد: یکی از کارهایی که در این زمینه انجام‌شده مطرح‌شدن موضوع دوره پسادکتری صنعتی با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بوده است که به‌طورجدی دنبال می‌شود. بر اساس این طرح فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در مقطع دکتری، پیش‌ازاین که به‌عنوان اساتید دانشگاه با آموزش عالی همکاری داشته باشند باید در صنعت ‌کار کنند تا در این مدت با مشکلات مطرح در حوزه صنعت و همچنین مفاهیم صنعت آشنا شده و نیازها و فرصت‌های موجود در بخش صنعت را شناسایی کنند. یکی از دیگر موضوعاتی که موردتوجه قرارگرفته فرصت‌های مطالعاتی داخلی است. درگذشته اساتید دانشگاه بعد از مدتی می‌توانستند در یکی از دانشگاه‌های خارج از کشور برای دوره‌های زمانی یک‌ساله در حوزه‌های مرتبط با فعالیت خود تحقیق و مطالعه کنند و با موضوعات روز مطرح در این دانشگاه‌ها آشنا شوند. دولت هم هزینه فرصت‌های مطالعاتی را پرداخت می‌کرد. البته این کار بدی نبود اما در این مقطع صنایع داخلی می‌توانند در قالب فرصت‌های مطالعاتی داخلی پذیرای اساتید دانشگاه باشند.

 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل