باید و نبایدهای مصرف سدیم موجود در نمک

سدیم علاوه بر کمک به حفظ تعادل مایعات، در انقباض عضلانی و انتقال پالس‌های عصبی نیز نقش دارد. با این حال، معمولا نیاز بدن به سدیم کمتر از مقداری است که بیشتر مردم تصور می‌کنند. مصرف بیش از حد نمک و عادت به خوردن غذاهای شور، سبب خنثی شدن خواص سدیم در بدن می‌شود.

روزانه چه مقدار سدیم برای بدن لازم است؟

بر اساس استاندارد مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC)، بدن انسان در روز تنها به 180 تا 500 میلی‌گرم سدیم در روز نیاز دارد تا عملکرد مناسب آن حفظ شود. با این حال با توجه به اینکه مقداری از سدیم روزانه به واسطه تعریق از دست می‌رود، مصرف 1500 میلی‌گرم در روز نیز توصیه می‌شود. بالاترین مقدار مصرف روزانه سدیم برای افراد بزرگسال سالم، 2300 میلی‌گرم است.

بر اساس استاندارد مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC)، بدن انسان در روز تنها به 180 تا 500 میلی‌گرم سدیم در روز نیاز دارد تا عملکرد مناسب آن حفظ شود

در رژیم غذایی کم سدیم چه قدر سدیم باید در نظر گرفت؟

در رژیم غذایی با سدیم کم، بالاترین مقدار سدیم 2000 میلی‌گرم در روز در نظر گرفته می‌شود. اما اگر فردی بیش از 50 سال داشته و یا فشار خون بالا، دیابت و یا بیماری کلیوی دارد نباید بیش از 1500 میلی‌گرم در روز مصرف کند. کاهش مصرف سدیم با مصرف مواد غذایی تازه، اجتناب از غذاهای فرآوری شده و شستشوی کامل مواد غذایی کنسرو شده قبل از مصرف امکان‌پذیر است.

مقدار سدیم مورد نیاز کودکان در هر روز چه قدر است؟

مصرف روزانه توصیه شده برای کودکان با توجه به سن آنها متفاوت است، برای مثال از 2 تا 3 سالگی حدود 1000 تا 1500 میلی‌گرم و برای کودکان 4 تا 8 سال 1200 تا 1900 میلی‌گرم سدیم کافی است. کودکان از 14 سال به بالا با خیال راحت تا 2300 میلی‌گرم نیز می‌توانند مصرف کنند.

آیا سدیم فشار خون را بالا می‌برد؟

اگرچه سدیم به خودی خود سبب افزایش فشار خون نمی‌شود، اما سهم عمده‌ای در این فرآیند دارد. زمانی که بدن نمی‌تواند به طور موثر سدیم را دفع کند، سدیم در جریان خون انباشته می‌شود. از آنجا که سدیم آب را به خود جذب می‌کند، آب به داخل جریان خون هجوم می‌آورد و به طور ناگهانی حجم خون در رگها افزایش می‌یابد. برای گردش این حجم افزایش یافته خون در بدن، قلب باید محکمتر و سخت‌تر پمپاژ کند که این سبب افزایش فشار در سرخرگها شده و درنتیجه فشار خون بالا می‌رود.

آیا با رژیم غذایی کم سدیم فشار خون کاهش می‌یابد؟

در بسیاری از موارد پس از رژیم غذایی کم سدیم فشار خون کاهش می‌یابد. کاهش مصرف سدیم به تعادل بهتر مایع و آسانتر شدن کار قلب کمک می‌کند. با این حال اگر فشار خون بالا در فرد به عوامل دیگری از جمله سیگار، چاقی، استرس و یا ژنتیک ارتباط داشته باشد کاهش مصرف نمک به احتمال زیاد تفاوت چندانی ایجاد نخواهد کرد.

منبع

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا