آیینه تلسکوپ رصدخانه ملی رونمایی شد

مجری طرح رصدخانه ملی در این خصوص به ایرنا گفت: این آیینه بزرگ ترین قطعه تلسکوپ رصدخانه ملی است که ظرف مدت پنج سال در اروپا ساخته و وارد کشور شده است.

رضا منصوری با اشاره به اینکه قطر این آیینه 3.4 متر است، اظهار کرد: ساخت و طراحی این تلسکوپ با همت و توان مهندسان متعهد و متخصص ایرانی در حال انجام است.

وی هزینه ساخت این آیینه را حدود 3.8 میلیون یورو اعلام کرد و افزود: این قطعه گران ترین قطعه تلسکوپ است که ساخت آن به اتمام رسیده است .

منصوری کمبود اعتبارات را عامل مهمی در کندی ساخت تلسکوپ رصدخانه ملی اعلام کرد و اظهار امیدواری کرد با تخصیص اعتبارات مناسب شاهد افتتاح و بهره برداری از رصدخانه ملی باشیم.

وی اعتبار لازم برای ساخت مجموعه و تامین تجهیزات لازم رصدخانه ملی را 93 میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: اگر این اعتبار سال آینده در اختیار مجموعه قرار گیرد آمادگی کامل برای اتمام طرح و بهره برداری از این مجموعه در سال 94 وجود دارد.

مجری طرح رصدخانه ملی ایران گفت: ساخت رصدخانه ملی از جمله طرح های کلان علمی کشور است که در سال 82 به تصویب هیات دولت رسیده و شش سالی است که پیگیری ساخت این مجموعه هستیم.

رصدخانه ملی در ارتفاع 3 هزار و 600 متری قله «گرکش» واقع در روستای کامو در اطراف قمصر کاشان در حال ساخت است .

ساخت جاده دسترسی، تامین منابع آب، برق، کابل فیبرنوری، زیرساخت مخابراتی و تامین تجهیزات تلسکوپ از نیازهای اساسی ساخت و راه اندازی رصدخانه ملی است که با تامین بموقع اعتبارات این هدف مهم محقق خواهد شد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا