نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

آیینه تلسکوپ رصدخانه ملی رونمایی شد

مجری طرح رصدخانه ملی در این خصوص به ایرنا گفت: این آیینه بزرگ ترین قطعه تلسکوپ رصدخانه ملی است که ظرف مدت پنج سال در اروپا ساخته و وارد کشور شده است.

رضا منصوری با اشاره به اینکه قطر این آیینه 3.4 متر است، اظهار کرد: ساخت و طراحی این تلسکوپ با همت و توان مهندسان متعهد و متخصص ایرانی در حال انجام است.

وی هزینه ساخت این آیینه را حدود 3.8 میلیون یورو اعلام کرد و افزود: این قطعه گران ترین قطعه تلسکوپ است که ساخت آن به اتمام رسیده است .

منصوری کمبود اعتبارات را عامل مهمی در کندی ساخت تلسکوپ رصدخانه ملی اعلام کرد و اظهار امیدواری کرد با تخصیص اعتبارات مناسب شاهد افتتاح و بهره برداری از رصدخانه ملی باشیم.

وی اعتبار لازم برای ساخت مجموعه و تامین تجهیزات لازم رصدخانه ملی را 93 میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: اگر این اعتبار سال آینده در اختیار مجموعه قرار گیرد آمادگی کامل برای اتمام طرح و بهره برداری از این مجموعه در سال 94 وجود دارد.

مجری طرح رصدخانه ملی ایران گفت: ساخت رصدخانه ملی از جمله طرح های کلان علمی کشور است که در سال 82 به تصویب هیات دولت رسیده و شش سالی است که پیگیری ساخت این مجموعه هستیم.

رصدخانه ملی در ارتفاع 3 هزار و 600 متری قله «گرکش» واقع در روستای کامو در اطراف قمصر کاشان در حال ساخت است .

ساخت جاده دسترسی، تامین منابع آب، برق، کابل فیبرنوری، زیرساخت مخابراتی و تامین تجهیزات تلسکوپ از نیازهای اساسی ساخت و راه اندازی رصدخانه ملی است که با تامین بموقع اعتبارات این هدف مهم محقق خواهد شد.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل