نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

دانش‌آموز باید جهانی فکر کرده و ملی عمل کنند

 محمد فرهادی در جشنواره تجلیل از برگزیدگان پژوهش و فناوری دانش‌آموزی که در مدرسه شهدای هفتم تیر در حال برگزاری است، گفت: تعمق بخشیدن به امر پژوهش باید از آموزش و پرورش شروع شود.وی افزود: بزرگترین رکن پژوهش را نیروی انسانی شکل می‌دهد که وظیفه خطیر آموزش و پرورش، تربیت نسلی محقق، جویای علم و توانمند است.

وزیر علوم تحقیقات و فناوری بیان کرد: باید در نظام آموزش و پرورش، پژوهش در برنامه درسی وجود داشته باشد که این‌گونه هم است. باید دانشجو با تکنیک‌ها و روش‌های تحقیق آشنا شود و قدرت تفکر و مسئله‌یابی داشته باشد تا پاسخ را بیابد. فرهادی تصریح کرد: بخشی از زمان دانش‌آموزان باید در آزمایشگاه‌ها صرف تحقیق شود.

وی با اشاره به ویژگی‌های دانش‌آموز جستجوگر گفت: دانش‌آموز پژوهشگر به تفکر منطقی اعتقاد دارد و از تعصبات به دور است. جهانی فکر کرده و ملی عمل می‌کند. از خودمحوری و خودمرکزی گریزان است. وزیر علوم با بیان اینکه پژوهش یکی از عمده‌ترین عوامل پیشرفت در جوامع است، گفت: فقط ۴۷صدم درصد سهم ما از تولید ناخالص ملی در پژوهش بوده است که در پایان افق چشم‌انداز باید به ۴ درصد برسد و ما رتبه اول منطقه را باید کسب کنیم.

وی افزود: در پژوهش، نیروی انسانی، امکانات، بودجه و فضا اهمیت دارد و ما در مسئله شناسی دچار فقر هستیم که باید مسئله‌یابی کنیم و از تکرار روش‌های تحقیقی بپرهیزیم.فرهادی تاکید کرد: باید پژوهش را باور داشته باشیم و در نظام مدیریت، اطلاعات بر مبنای پژوهش باشد و حتی برای اطمینان از نتایج پژوهش باز باید از روش پژوهش استفاده کنیم.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل