نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

روش جدید مراقبت از دندان پوسیده بدون پر کردن

این مطالعه نشان داد که اگر افراد پس از رویت اولین نشانه‌های پوسیدگی دندان مراقبتهای پیشگیرانه انجام دهند، شاید دیگر نیازی به پر کردن دندان نداشته باشند.

بر خلاف بسیاری از مردم که تصور می‌کنند با تشخیص کوچکترین نشانه‌ای از پوسیدگی دندان بهتر است بلافاصله آن را پر کنند، ابداع کنندگان این روش بر این باورند که همیشه نیاز به این کار نیست. به عنوان مثال، حدود 4 تا 8 سال طول می‌کشد تا پوسیدگی از لایه خارجی دندان (مینای دندان) به لایه داخلی (عاج) پیشروی کند. بنابراین زمان بسیار زیادی باید بگذرد تا پوسیدگی شناسایی شده و قبل از سوراخ شدن دندان پر شود.

در این روش جدید، چهار عمل باید انجام شود: اول، استفاده از فلوراید در غلظت بالا برای تعیین موقعیت دندان تازه پوسیده شده، دوم توجه به مهارتهای مسواک زدن، سوم مصرف نکردن میان وعده‌های حاوی شکر و تنقلات و چهارم مراجعه به دندانپزشکی و معاینه به طور منظم.

آزمایش این روش بر تعدادی از بیماران نشان داد که پوسیدگی دندان در مراحل اولیه می‌تواند متوقف شده و حتی کاهش یابد، بدون آنکه نیازی به پر کردن آن باشد.

اما آیا به کار بردن مته در دندانپزشکی به طور کامل منسوخ خواهد شد؟ هرگز این اتفاق به این زودی نخواهد افتاد، چرا که حفره‌های پیشرفته در دندان حتما باید پر شوند. با این حال روش بدون مته مزایای خوبی دارد و در حال حاضر نیز استفاده از آن آغاز شده است.

این روش برای کودکان که بالاترین خطر پوسیدگی دندان را دارند بسیار مناسب است. زیرا می‌توان با فلوراید، اصلاح رژیم غذایی و آموزش مهارتهای مسواک زدن، از پوسیده شدن و پر کردن دندانهای آنان در سنین پایین جلوگیری به عمل آورد.

بر اساس تایید سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA)، استفاده از ترکیب سدیم فلوراید دی آمین (SDF) نیز می‌تواند در متوقف کردن پوسیدگی‌های مهمتر دندان موثر باشد و این برای افرادی که از مته دندانپزشکی می‌ترسند خبر خوبی به شمار می‌رود.

منبع

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل