نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

روبات‌هایی که می‌توانند مانند کودکان آموزش ببینند

دانشمندان علم روباتیک، بتازگی، وقتی می‌خواهند به روبات‌ها بیاموزند که کارها را چگونه انجام بدهند، از نوشتن کد یا حرکت دادن فیزیکی دست یا بدن آن‌ها برای نشان دادن چگونگی انجام یک کار استفاده می‌کنند. دانشمندان نشان داده اند که روبات‌ها می‌توانند بسیار شبیه کودکان – از طریق گردآوری اطلاعات و دیدن کارهایی که انسان‌ها انجام می‌دهند و تعیین اینکه چگونه می‌توانند خودشان آن کار را انجام دهند- آموزش ببینند.

«راجش رائو» استاد علوم کامپیوتر و مهندسی دانشگاه «واشنگتن» در این باره می‌گوید: «می‌توان به این موضوع به عنوان اولین گام در ساخت روبات‌هایی نگاه کرد که می‌توانند درست به همان شکلی که کودکان در زمینه یادگیری عمل می‌کنند، انجام کارها را از انسان‌ها یاد بگیرند.»

وی می‌افزاید: «با ساخت این روبات‌ها کسانی که چیزی درمورد برنامه ریزی
 رایانه ای روبات‌ها نمی دانند، می‌توانند از طریق نشان دادن کارهایی از قبیل ظرف شستن، تا کردن لباس‌ها یا انجام کارهای خانه، انجام این کارها را به آن‌ها آموزش بدهند.» تحقیقی که نتایج مطالعات درمورد نحوه یادگیری کودکان را با رویکردهای آموزش روبات‌ها تلفیق می‌کند، در ژورنال PLOS ONEبه چاپ رسیده است.

برای حل چالش چگونگی ساخت 
روبات هایی که بتوانند، مهارت های جدید را از انسان‌ها بیاموزند، سازندگان روبات با «اندرو ملتزوف»، استاد «مؤسسه علوم یادگیری و مغز»، همکاری کردند. تحقیقات ملتزوف نشان داده است نوزاد 18 ماهه انسان می‌تواند، هدف کارهایی را که بزرگترها انجام می‌دهند، استنباط کرده و راه های جایگزینی را برای رسیدن خودش به آن هدف‌ها ایجاد کند.

 راز محرمانه یک نوآوری

استاد مؤسسه علوم یادگیری و مغز معتقد است، یکی از دلایلی که بچه‌ها یادگیری سریعی دارند، بازیگوش بودن آن‌هاست: «کودکان بدون فکر مشغول بازی می‌شوند، اما این چیزی است که آن‌ها را در آینده قادر به یادگیری خواهد ساخت. درطول بازی، کودکان در حال یادگیری مدل‌های ذهنی‌ای هستند که به آن‌ها می‌گوید، چگونه کارهایشان می‌تواند، تغییراتی را در دنیای پیرامونشان ایجاد کند. داشتن این مدل باعث می‌شود، آن‌ها شروع به حل مشکلات جدید کرده و پیش بینی مقاصد دیگران را آغاز کنند. تیم پروفسور رائو از این تحقیقات برای شکل دادن به قوانین آموزش روبات‌ها استفاده کرده است. روبات‌ها از این مدل یادگیری برای استنباط خواسته‌هایی که انسان‌ها از آن‌ها دارند و انجام کارها استفاده می‌کنند. این روبات‌ها حتی در صورتی که از توانایی خود در به انجام رساندن کاری مطمئن نباشند،  قادرند در مورد آن سؤال کنند». ملتزوف می‌گوید: «کودکان از تجربیات خود برای تفسیر رفتارهای دیگران استفاده می‌کنند و این کاری است که روبات های ما نیز آن را انجام می‌دهند». افزون بر این، این روبات‌ها به جای آنکه صرفاً به تقلید از انسان‌ها بپردازند، گاهی از ابزارهای دیگری برای رسیدن به اهداف مشابه استفاده می‌کنند.

 

 بهترین نوآموزهای روی  کره زمین

«مایکل جایون» دانشجوی دکترای علوم مهندسی و کامپیوتر و از محققان این پروژه درباره آن می‌گوید: «اینکه روبات‌ها قادر به درک اهداف باشند، چالش بزرگی در علم روبوتیک بوده و تحقیق اخیر به همین موضوع پرداخته است. ملتزوف نیز معتقد است: یادگیری کودکان از طریق بازی و نگاه کردن به دیگران صورت می‌گیرد. آن‌ها بهترین نوآموز های روی کره زمین هستند. روبات های ما نیز بر اساس شیوه یادگیری آسان کودکان طراحی می‌شوند.»

منبع:قدس آنلاین

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل