سموم و تشدید بیماری پارکینسون

سموم و آفت کش هایی که در اوایل دهه 60 داخل شیر و محصولات لبنی یافت شد می تواند یکی از علل  بروز علائم پارکینگسن در افراد جامعه باشد. محققان با مطالعه روی افراد ژاپنی-آمریکایی جزیره هاوایی جایی که آفت کش ها به طور مداوم استفاده می شد دریافتند کسانی که در ابتدای مطالعات به طور متوسط روزانه بیش از 2 لیوان شیر مصرف می کردند 40 درصد کمتر از سایرین در ناحیه نیگرای مغز خود سلول مغزی داشتند. از دست دادن سلول های مغزی این ناحیه یکی از ابتدایی ترین علائم بروز پارکینگسن به حساب می آید که حتی دهه ها قبل از بروز این بیماری می تواند روی دهد. گفتنی است که این تحقیق افرادی که به طور متوسط 54 سال سن داشتند را مورد بررسی دقیق خود قرار داده است.

چنین ارتباطی میان مصرف بالای شیر و از دست دادن سلول های مغزی در این ناحیه از مغز حتی در میان افراد سیگاری نیز وجود ندارد. تحقیقات پیشین نشان می دهند که افراد سیگاری کمتر در خطر ابتلا به پارکینگسن قرار می گیرند. علاوه بر این طبق گفته های محققان باقی مانده سموم که به اپوکسید هپتاکلر شهرت دارند در مغز 90 درصد افرادی که بیشترین میزان شیر را مصرف کرده بودند رویت شد. میزان بسیار بالایی از سموم در انبارهای شیر جزیره هاوایی در اوایل دهه 60 رویت شده بود جایی که این ماده شیمیایی برای کنترل حشرات آناناس استفاده می شد. گفتنی است از سال 1367 مطابق گزارش آژانس حفاظت محیط زیست آمریکا فروش تجاری آفت کش ها و سموم کشاورزی به طور کل ممنوع شد. اگرچه ترکیبی مشابه امروزه برای از بین بردن گونه ای از مورچه های آمریکایی مورد استفاده قرار می گیرد.

گفتنی است اکثر افرادی که شیر مصرف می کنند دچار بیماری پارکینگسن نمی شوند ولی محققان توصیه می کنند که مصرف کنندگان این ماده غذایی قبل از مصرف از آلوده نبودن آن به سموم مختلف اطمینان حاصل کنند.

محققان می افزایند که مدرک مشخصی دال بر استفاده از شیرهای سمی توسط این افراد وجود ندارد اگرچه از نظر آن ها راه دیگری نیز برای رسیدن هپتاکلر اپوکسید به مغز آن ها به نظر نمی رسد.

در این تحقیق محققان 450 مرد ژاپنی-آمریکایی را برای مدت بیش از 30 سال تا زمانی که آن ها فوت کنند مورد مطالعه قرار دادند و سپس اجساد آن ها را کالبد شکافی کردند.

یافته ها نشان می دهد که رژیم غذایی نقش با اهمیتی در ابتلا به بیماری پارکینگسن ایفا می کند. اگرچه نتایج اخیر نشان دهنده علت و معلول ارتباط میان سموم , شیر و بیماری پارکینگسن نیست.

به گفته هنگلی چن از موسسه علوم سلامت محیط زیستی میزان شیر مصرف شده توسط این افراد  تنها در ابتدای شروع تحقیقات اندازه گیری شد و دانشمندان فرض کردند تا این اندازه گیری ها نشان دهنده عادات غذایی افراد مورد مطالعه در طول زمان های مختلف است. فرضیه ای که در واقعیت می تواند چندان صحیح به نظر نمی رسد.