افزایش چندین برابری دبی آب چشمه های جزایر پارک ملی دریاچه ارومیه

بهزاد شیر پنجه روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: بارش برف سنگین در جزایر کبودان، اشک، اسپیر و آرزو و موجب افزایش دبی چشمه ها در این مناطق شده است. 
رئیس اداره پارک ملی دریاچه ارومیه اظهار کرد: بارش های اخیر موجب شده تا دبی آب چشمه جزیره اشک که کاملا قطع شده بود به میزان 400 لیتر در شبانه روز برسد. 
وی اضافه کرد: دبی آب چشمه موجود در جزیره کبودان نیز که 100 لیتر بوده به 430 لیتر و دبی جزیره اسپیر نیز که قطع شده بود به 200 لیتر در شبانه روز افزایش پیدا کرده است. 
شیرپنجه بیان کرد: علاوه بر چشمه های موجود در همه جزایر چهارگانه که حیات وحش در آنها زیست می کنند، سطوح آبگیر و آب انبار وجود دارد و یک سطح آبگیر نیز در جزیره کبودان در حال احداث است. 
وی گفت: سطح آبگیری که هم اکنون در جزیره کبودان توسط انجمن سطوح آبگیر ایران در حال احداث است، یک سطح آبگیر سنتی بوده که آب در زیر زمین جاری خواهد بود و حالتی شبیه یک چشمه تصنعی دارد. 
رئیس پارک ملی دریاچه ارومیه اظهار کرد: آب انبار جزیره کبودان دارای 82 هزار لیتر ظرفیت و به طور کامل پر بوده و آب انبار جزیره اشک نیز دارای 240 هزار لیتر ظرفیت بوده و از این میزان 180 هزار لیتر آن پر است. 
شیرپنجه با بیان اینکه هم اکنون 16 آب انبار و شش سطح آبگیر در جزایر چهارگانه پارک ملی اعم از اسپیر، آرزو، کبودان و اشک وجود دارد، گفت: در سطح آبگیر جزایر 80 هزار لیتر آب وجود دارد که از تابستان باقی مانده است. 
به گزارش ایرنا، پارک ملی دریاچه ارومیه با وسعت 5700 کیلومتر دارای 102 جزیره است . 
آب و غذای حیات وحش در این مکان از آب باران و نزولات آسمانی و آب چشمه ها و پوشش گیاهی منطقه تامین می شود. 
جزایر چهارگانه این منطقه که هم اکنون محل زیست حیات وحش پارک ملی است، شامل جزیره کبودان با سه هزار و 300 هکتار وسعت، جزیره اشک با دو هزار و 500 هکتار وسعت، جزیره اسپیر با یکهزار و 200 هکتار وسعت و آرزو با 800 هکتار وسعت است. 
هم اکنون 250 راس گوزن زرد ایرانی و 1400 راس قوچ و میش ارمنی در جزایر پارک ملی دریاچه ارومیه زندگی می کنند.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا