ارتباط ساختار مغزی و مشکلات رفتاری جوانان

محققان دریافتند ماده خاکستری مغز جوانانی که مشکلات رفتاری دارند در مقایسه با آنها که رفتارهای عادی دارند، در مناطق آمیگدال، اینسولا و قشر جلویی مغز کاهش چشمگیری دارد.

این مناطق در مغز برای تصمیم‌گیری، همدلی، تشخیص حالتهای چهره و تنظیم احساسات اهمیت زیادی دارند. در افراد جوانی که مشکل رفتاری دارند، فرآیندهای مهم شناختی و عاطفی نیز با کمبود مواجه است.

این پژوهش که تلفیقی از تصویربرداری مغزی و اطلاعات 13 مطالعه روی 394 نفر جوان با مشکلات رفتاری و 350 جوان با رفتار عادی است، بزرگترین پژوهش در این زمینه به شمار می‌رود.

مشکلات شدید رفتاری در جوانان نه تنها در بزرگسالی منجر به رفتارهای ضد اجتماعی و پرخاشگرانه می‌شود، بلکه ممکن است فرد را به سوی مصرف سیگار و مواد مخدر کشانده و سبب مشکلات روحی و روانی و حتی ضعف سلامت جسمی نیز شود.

از این رو، پژوهشگران در این مطالعه مشکلات رفتاری جوانان را مد نظر قرار داده‌اند تا بتوانند با درک کامل ارتباط بین مناطق مغز و رفتار پرخاشگرانه و ناهنجار جوانان راهی برای پیشگیری این مشکل بیابند.

با این حال، هنوز تعدادی پرسش بی‌پاسخ در این زمینه باقی مانده است. به عنوان مثال، اینکه تفاوتهای ساختاری در مغز تا چه حد با عوامل محیطی مانند سیگار و مواد مخدر در دوران بارداری و یا بدرفتاری با فرد در دوران کودکی در ارتباط است، هنوز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

محققان اشاره کردند در آینده این مطالعه روی کودکان و نوجوانان چندین کشور در اروپا برای بررسی عوامل محیطی و نوروبیولوژیکی که در بروز مشکلات رفتاری در جوانان دخیل است انجام خواهد شد. بررسی اینکه آیا اقدامات درمانی بر درک تفاوتهای ساختار مغزی و فرآیندهای عاطفی و شناختی تاثیر دارد یا خیر، نیز از اهمیت شایانی برخوردار است. امید است این مطالعه راهی به سوی پیشگیری و درمان رفتارهای ناهنجار جوانان در اجتماع بگشاید.

این مطالعه در نشریه JAMA Psychiatry منتشر شده است.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا