نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

اعلام آمادگی سوئد برای همکاری های زیست محیطی با ایران

سینا پرس : به گزارش پایگاه اطلاع رسانی محیط زیست ، میکاییل دامبرگ وزیر شرکتها و نو آوری سوئد در این دیدار ، آمادگی کشورش را برای همکاری های مختلف از جمله همکاری های زیست محیطی اعلام کرد.
براساس این گزارش ، معصومه ابتکار نیز در این دیدار اظهار داشت : جمهوری اسلامی علاقه مند است که روابط خود را در همه زمینه ها با کشور سوئد گسترش دهد .
ابتکار باتاکید بر اینکه نگاه ایران به موضوع محیط زیست یک نگاه جهانی است، گفت: تهران از اهداف اصلی خود، همکاری مشترک و بین المللی در قالب دو یا چند جانبه را دنبال می کند و همه کشورها باید به به حفاظت از محیط زیست جهان کمک کنند.
به گفته وی ، محیط زیست مرز نمی شناسد و اهداف محیط زیستی فراملی است و همه باهم باید در منطقه و در سطح بین الملل همکاری مشترک داشته باشند . 
ابتکار ، وجود تالاب ها و دریاچه های مختلف در کشورمان را یادآور شد و گفت : تالاب هامون یکی از مهمترین آنها محسوب می شود که مرز مشترکی بین ایران و کشور افغانستان است.
معاون رئیس جمهوری گفت : هدف ایران حفاظت و احیای تالاب هامون است .
وی اضافه کرد : مذاکراتی با رییس جمهور افغانستان در زمینه احیای هامون در چارچوب اهداف زیست محیطی مشترک در منطقه صورت گرفته و انتظار می رود از خطر نابودی رهایی یابد . 
ابتکار افزود:نیازمند توجه و همکاری مشترک با سوئد در مناطق مختلف کشور هستیم و آثار تحریم ها بر محیط زیست و لزوم انتقال فناوری روز را خاطرنشان ساخت .
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد : بخاطر تحریم ها نتوانسته ایم بسیاری از اهداف زیست محیطی کشور را به اجرا گذاریم و انتظار می رود با رفع تحریم ها بطور کامل، مشکلات برطرف شود . 
وی ، وزیر شرکتها و نو آوری سوئد را برای حضور و مشارکت در پانزدهمین نمایشگاه بین المللی محیط زیست که از تاریخ 29 فوریه لغایت سوم ماه مارس سال 2016 ( 10 الی 13 اسفندماه 94 ) برگزار می شود، دعوت کرد.
ابتکار گفت: نمایشگاه مزبور فرصت بسیار خوبی برای آشنایی و سرمایه گذاری در ایران و آشنایی صاحبان صنایع با فن آورهای شرکت های سوئدی است و امیدواریم در این نمایشگاه آخرین تجریبات ، اطلاعات و تجهیزات روز دنیا در زمینه محیط زیست عرضه شود. 
ابتکار گفت: ایران علاقمند است از تجربیات سوئد در زمینه سنجش آلودگی آب ، هوا و کیفیت آنها تبادل تجربیات و همکاری متقابل داشته باشد و کارگاه های آموزشی مشترک برگزار شود. 
معاون رئیس جمهور ، وجود تروریسم در منطقه با مشخصه داعش و کشتار انسانهای بی دفاع را از جمله عوامل ناامنی در منطقه ذکر کرد و گفت: گروه تروریستی داعش آتش جنگ را در کشورهای همسایه ایران ازجمله؛ سوریه، عراق و افغانستان برپا کرده و باعث نا امنی شده است.
وی تاکید کرد : یکی از بزرگترین اهداف ایران برقراری صلح و امنیت در منطقه است تا بتوان با برقراری صلح و امنیت به اهداف مشترک زیست محیطی دست یابیم ، تا وضعیت محیط زیست در کشور و در نتیجه در دنیا بهبود یابد . 
ابتکار، تاسیس صندوق ملی محیط زیست در ایران را یادآور شد و گفت: چالشهای زیست محیطی نظیر حفاظت و احیای تالاب ها ، دستیابی به اهداف توسعه پایدار ، کشاورزی سبز، حفاظت از پارک های ملی ، حفاظت از مواد غذایی ، انرژی پاک از جمله موضوع هایی است که با کمک های بین المللی به این صندوق می توان برطرف ساخت .
میکاییل دامبرگ وزیر سوئدی نیز در این دیدار گفت: کشور متبوعش تجربیات زیادی در زمینه حفاظت از محیط زیست دارد و می توان تجربیات و فن آوری های را به ایران انتقال داد .
وی افزود: ایران نیاز به مدیریت و بهبود سیستم حمل و نقل عمومی دارد و برای رسیدن به توسعه و دست یافتن به اهداف آن باید همه بخش ها ، به ویژه بخش خصوصی همکاری لازم را به عمل آورد . 
وزیر شرکتها و نو آوری کشور سوئد اعلام کرد: تهران و استکهلم در خصوص چگونگی مدیریت بازیافت و زباله ، مدیریت انرژی و بهینه سازی مصرف انرژی ، بکار گیری سیاست های زیست محیطی و انتقال تکنولوژی می توانند با یکدیگر همکاری خوبی داشته باشند. 
وی افزود: شرکت های ایرانی و سوئدی باید به اهداف مشترک دستیابند و تحقق توسعه پایدار نیازمند تفکرهای جدید ، راه حل های نوین و شیوه های اثرگذار است .
این مقام سوئدی اظهار داشت: آنچه مهم است تجارت ، سرمایه گذاری و ارتباطات و در کنار آن صادرات و واردات و انتقال تجربیات یکدیگر است و مهمترین اهداف زیست محیطی سوئد ،همکاری های علمی و بین المللی و همکاری های دوجانبه است.
دامبرگ تاکید کرد: کشورهای توسعه یافته و ثروتمند مسئولیت بین المللی دارند ، آنها طبق حقوق بین الملل نسبت به سایر کشورها مسئول به حساب می آیند ،بنابراین از همکاری مشترک در تمامی زمینه ها با ایران استقبال می کنیم . 
چندی پیش سفیر سوئد در تهران، بیشترین صادرات ایران به سوئد را مربوط به مواد غذایی دانست و افزود: زعفران، آبمیوه، فرش و محصولات صنعتی سبک از جمله اقلام است و بیشترین صادرات سوئد به ایران به بخش خدمات مربوط می شود. 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل