کاهش آلایندگی گازوئیل با فناوری جدید

کاتالیزورها نقشی مهم در فرآیند تولید سوخت دارند. این مواد با تسهیل فرآیندهای شیمیایی منجر به تولید محصول نهایی، انجام واکنش لازم را ساده‌تر می‌سازند. در طی فرآیند تولید سوخت، مولکول‌های سوختی با مواد کاتالیزور واکنش داده و بین حالت فلزی و اسیدی جابجا می شوند.

در تولید گازوئیل از کاتالیزوری از جنس پلاتین و اسید حالت جامد استفاده کردند. در شیوه مرسوم، این دو کاتالیزور در فاصله‌ای بسیار نزدیک به هم قرار داده می‌شوند تا به این ترتیب مواد خام بتوانند به راحتی بین آنها جابجا شوند و در نتیجه فرآیند واکنش سریع‌تر صورت گیرد.

اما در این پژوهش، این تیم به این نتیجه رسید که اگر این دو کاتالیزور در فاصله چند نانومتری هم قرار گیرد، واکنش سبب تولید سوختی که سازگاری بیشتری با محیط زیست دارد خواهد شد.

این پژوهشگران که در ابتدا از نتیجه به دست آمده شگفت زده شدند، چندین بار آن را تکرار کردند و هر بار دوباره به همان نتیجه قبلی رسیدند. در واقع این فاصله چند نانومتری ثابت کرد که شیوه‌ای که صنعت تولید سوخت به مدت بیش از 50 سال در پیش گرفته بود نادرست است.

بر اساس اعلام این تیم پژوهشی، اگر خودروها با گازوئیل پاک‌تر کار کنند، آلاینده‌ها و به ویژه دی اکسید کربن کمتری تولید می‌شود. افزون بر این، می‌توان این شیوه را گسترش داد، بدون اینکه نگران پیامدهای زیست محیطی آن بود.

این پژوهش به تازگی در نشریه Nature منتشر شده است.