مدرس هاشمی در گفتوگویی با ایسنا با اشاره به رویکردها و اقداماتی که دانشگاه برای بهبود و افزایش کمی و کیفی پژوهش در نظر دارد، گفت: دستاوردهای پژوهشی را میتوان به سه دسته چاپ مقالات و کتب، عقد قرارداد با صنعت و پاسخ به نیازهای جامعه و صنعت و بالاخره اختراع و نوآوری و ورود به عرصه شرکتهای دانشبنیان دستهبندی کرد.
وی اضافه کرد: در زمینه دستاوردهای مکتوب (مقالات و کتب) حمایتهای دانشگاهها از پژوهشگران به صورت پژوهانه و تشویق مقالات، ایجاد دسترسی به پایگاههای اطلاعاتی و خرید تجهیزات پژوهشی و مواد است. در این حمایتها توجه به کیفیت پژوهش از طریق توجه به ارجاعات و کیفیت نشریات بوده و سیاستهای تشویقی منوط به فعالیتهای کیفی شده است. البته روند دانشگاه برای افزایش کمی این دستاوردها نیز ادامه داشته و خوشبختانه سیر صعودی تولیدات علمی دانشگاه ادامه دارد.
وی افزود: در زمینه پاسخ به نیازهای جامعه و صنعت، راهاندازی سایت جامع ارتباط با صنعت در جهت پشتیبانی از فناوران و نیز تشکیل گروههای ارتباط با صنعت (با حضور اعضای هیئتعلمی و کارشناسانی از صنعت) از فعالیتهای صورت گرفته است.
رییس دانشگاه صنعتی اصفهان با بیان اینکه در زمینه رشد خلاقیت و تجاریسازی محصولات علمی، مرکز «مدیریت نوآوری و تجاریسازی فناوری» در دانشگاه تأسیس شده است، اظهار کرد: این بخش وظیفه توجه به کارآفرینی، نوآوری و انتقال فناوری را بر عهده دارد. پیرو راهاندازی این مدیریت، مرکز نوآوری دانشگاه تأسیس شده که با حمایت از اعضای هیات علمی و دانشجویان صاحب ایده، آنها را برای رسیدن به فناوری و سپس تجاریسازی آن آماده میکند.
حمایت دانشگاه از پژوهشکدهها در شرایط ناپایدار صنعت
مدرس هاشمی با بیان اینکه دانشگاه دارای هشت پژوهشکده است که بنا به شرایط و موضوع به سه دسته قابل تقسیم هستند، اظهار کرد: دسته اول پژوهشکدههای با سابقه و دارای مأموریت پاسخ به نیازهای صنعت هستند. این پژوهشکدهها دارای زیرساختهای مناسب آزمایشگاهی، کارگاهی، نیروی متخصص و مدیریت منسجم هستند. صنعت از توان آنها آگاه است و به آنها اعتماد دارد. حمایت دانشگاه از این پژوهشکدهها حمایت مالی در شرایط ناپایدار صنعت، حمایت در عقد قرارداد و تضمین فعالیتها، تأمین و پشتیبانی از نیروی انسانی و فراهم کردن امکان بروز توانمندیها در بازدید مدیران ارشد کشور و حضور در نمایشگاههاست. افزایش کارآیی این پژوهشکدهها منوط به توجه به نوآوری و عدم اشتغال به تولید انبوه است که نیازمند توجه به شرکتهای رویشی است و این فرایند در حال پیگیری است.
فعالیت برای ورود به طرحهای کلان ملی
وی افزود: دسته دوم، پژوهشکدههای پیشرو نسبت به صنعت هستند که در مرزهای دانش فعالیت میکنند. وظیفه این پژوهشکدهها پاسخ به نیازهای آتی جامعه است. این پژوهشکدهها که اصطلاحا "عرضه محور" نامیده میشوند، عمدتا متکی به حمایتهای دولت و دانشگاه هستند. جلب حمایت ستادهای ملی، فعالیت در جهت ورود به طرحهای کلان ملی، فراهم آوردن امکان حضور در مجامع بینالمللی، طراحی کارگاههای آشنایی صنعت با فناوریهای نو، عامل افزایش کارآیی این پژوهشکدههاست که دانشگاه در طی این مدت، این موارد را به طور جدی دنبال کرده است.
عامل شادابی و بالندگی پژوهشکده ها
رییس دانشگاه صنعتی اصفهان ادامه داد: دسته سوم، پژوهشکدههایی است که با مشارکت صنعت شکل گرفتهاند. وظیفه دانشگاه در این پژوهشکدهها مدیریت پژوهش و استفاده از تمام ظرفیتهای پژوهشی اعضای هیأت علمی در رفع معضلات صنعت است. کارآمدی این پژوهشکدهها منوط به حضور اساتید دانشگاه در کارگروههای مرتبط است. فراهم آوردن امکان حضور تمام اعضای هیأت علمی، عامل شادابی این پژوهشکدههاست. در پژوهشکدههای دسته دوم و سوم شورای علمی پژوهشکده تشکیل شد و حضور افراد توانمند در این شوراها خود عامل بالندگی آنهاست.
تشکیل 8 گروه ارتباط با صنعت
مدرس هاشمی با اشاره به تواناییهای بسیار مناسب اعضای هیأت علمی دانشگاه در ارتباط با صنعت، اظهار کرد: هشت گروه ارتباط با صنعت در دانشگاه شکل گرفته است. در این گروهها از کارشناسان خبره صنعت نیز دعوت به عمل آمده است.
وی ادامه داد: این گروهها عبارتند از گروه انرژی، حملونقل، آب، کشاورزی و توسعه پایدار، مکانیک، صنایع دریایی و هوا فضا- کنترل و اتوماسیون صنعتی، گروه برق و الکترونیک، علوم پایه، گروه شیمیائی، نساجی داروئی و غذایی و گروه دفاعی. وظیفه هر گروه، معرفی تواناییهای دانشگاه به صنعت و متقابلاً بررسی مشکلات صنعت برای حل آنها در دانشگاه است.
رییس دانشگاه صنعتی اصفهان با اشاره به سایر برنامههای دانشگاه برای ارتباط با صنعت و کاربردی شدن پژوهشها اضافه کرد: دعوت از اتاق بازرگانی و خانه صنعت و معدن و نیز شرکت در جلسات آنها، انجام کارگاههای آموزشی برای مدیران و کارشناسان صنعت، شکلدهی کلینیک صنعت، عقد تفاهمنامه با صنایع مختلف و برگزاری همایشهای مشترک با صنعت از اقدامات صورت گرفته است.
بررسی عناوین پایاننامهها توسط بخش خصوصی کارگزار و فن بازار
مدرس هاشمی با اشاره به سیاستهای دانشگاه صنعتی اصفهان در زمینه پایاننامههای تحصیلات تکمیلی، افزود: عناوین پایاننامهها از دو طریق (بخش خصوصی کارگزار و نیز فن بازار) مورد بررسی قرار گرفته تا در زمینههای مورد علاقه بخش خصوصی انتقال فناوری صورت پذیرد. دفتر انتقال فناوری نیز با کارگزاران توسعه فناوری در جهت تجاریسازی دستاوردهای پژوهشی همکاری دارد و اخیراً به چند دستاورد جدید دانشگاه به قرارداد تجاریسازی از طریق کارگزار مربوطه رسیده است.
وی با اشاره به فعالیت بالای دفتر روابط بینالملل دانشگاه صنعتی اصفهان، اضافه کرد: ارتباط با دانشگاههای معتبر دنیا و دعوت از هیأتهای مدیریتی و تخصصی دانشگاهها و مؤسسات معتبری از آلمان، اسپانیا، فرانسه، ایتالیا، مکزیک، امریکا، چین و … که به منظور معرفی دانشگاه به آنها، استفاده از تجربیات آنها و تبادلات علمی صورت میگیرد، از جمله اقدامات دانشگاه بوده است.
رییس دانشگاه صنعتی اصفهان ادامه داد: در طی دو سال گذشته حدود 40 نفر از اعضای هیأت علمی دانشگاه، فرصتهای مطالعاتی کوتاهمدت تابستانه را در خارج از کشور و در همین دانشگاهها و مؤسسات سپری کردهاند که تأثیر بسیار مثبتی در ارتقای روابط بینالملل دانشگاه داشته است.
مدرس هاشمی تصریح کرد: حوزه دیگری که به آن توجه شده است ارتباط با کشورهای همسایه و منطقه بوده که از جمله میتوان به ارتباط با عراق و ترکیه اشاره کرد. به ویژه با دانشگاههای سلیمانیه عراق ارتباطات گستردهای شکل گرفته و شعبه دانشگاه صنعتی اصفهان در دانشگاه پلیتکنیک سلیمانیه عراق تأسیس شده است. امیدواریم در آینده نزدیک شاهد ارتباط گستردهای با دانشگاههای سلیمانیه در حوزه پذیرش دانشجو و انجام پروژههای مشترک خواهیم بود.
وی با بیان این که عوامل مختلف و متنوعی بر رتبه و اعتبار دانشگاه تأثیرگذار است، گفت: به طور خاص، توجه به گسترش روابط بینالمللی، توجه به مجلات معتبر در سطح دانشگاه و برنامهریزی در جهت افزایش تعداد مقالات در این مجلات، جذب اساتید برجسته فارغالتحصیل از دانشگاههای بینالمللی یا داخلی از مهمترین اقدامات صورت گرفته برای ارتقای علمی دانشگاه است.
No tags for this post.