کشف گونه ای ناشناخته از اژدهای دریایی

محققان گونه جدیدی از اژدهای دریایی (seadragon) که از خانواده اسب های دریایی هستند را کشف کرده اند . این گونه جدید از بدنی با رنگ قرمز یاقوتی تیره برخوردار است .

پیش از این دانشمندان بر این باور بودند که تنها دو گونه از این موجودات ، یکی اژدهای دریایی برگدار(leafy seadragon)  با نام علمی Phycodurus eques با رنگ نارنجی و دیگری اژدهای دریایی علفی (weedy seadragon) با نام علمی Phyllopteryx taeniolatus با رنگ اغوانی متمایل به زرد ، وجود دارند .

به تازگی دانشمندان ، تجزیه و تحلیلی بر روی نمونه هایی از اژدها های دریایی که در سال 2007 در استرالیا جمع آوری شده بود،  انجام دادند . محققان موسسه اسکریپس اقیانوس شناسی (Scripps Institution of Oceanography) دانشگاه کالیفرنیا در سن دیه گو ، در هنگام این بررسی ها ، ناهنجاری های ژنتیکی را در این موجودات شناسایی کردند .  

هنگامی که این دانشمندان توالی دی ان ای اژدهای دریایی را مورد بررسی قرار داده و با سایر نمونه ها مطابقت دادند ، دریافتند که ژنتیک منحصر به فرد این آبزی با رنگ مشخص قرمز آن همسان هستند .

جرج روز (Greg Rouse) متصدی مجموعه مهرگان اقیانوسی اسکریپس (Scripps Benthic Invertebrate Collection) در یک مصاحبه مطبوعاتی اعلام کرد : ما در حال حاضر در عصر طلایی طبقه بندی و ابزارهای پیشرفته دی ان ای قرار داریم که باعث می شود تا گونه های جدید جانوری کشف شود .

پژوهشگران معتقد بوده که اژدهای دریایی نسخه بزرگتر اسب های دریایی هستند اما باله های برجسته پیچیده اشان ، بسیار ظریف و کمیاب است . قابل توجه است که این موجودات تنها در میان مرجان های جنوب استرالیا پیدا می شوند .

جرج روز اظهار داشت که این موجود دریایی می تواند آخرین کشفی باشد که ارزش مجموعه های علمی و منابع جانوری را فراهم سازد . تصویر برداری پیشرفته آناتومی این گونه جدید اژدهای دریایی قرمز ، یافته های ژنتیکی آن را تایید خواهد کرد .

ژوزفین استیلر (Josefin Stiller) اعلام کرد که با استفاده از سی تی اسکن ، پنج هزار برش اشعه ایکس به دست می آوریم که می توانیم یک مدل سه بعدی چرخشی از اژدهای دریایی جدید فراهم سازیم . با به دست آوردن این مدل می توانیم گونه های مختلف را با یکدیگر مقایسه کرده و شواهد ژنتیکی همخوان را پیدا کنیم .

دانشمندان تاکنون سه نمونه از دیگر اژده ها های دریایی یاقوتی تازه شناسایی شده از گونه (Phyllopteryx dewysea) را در مجموعه های موزه قرار دادند .

نریدا ویلسون (Nerida Wilson) از دانشمندان موزه استرالیای غربی در این رابطه توضیح می دهد : قابل توجه است که از آخرین اژدهای دریایی که در رابطه با آن شرح مفصلی تهیه شده است ، 150 سال می گذرد . در این مدت دانشمندان فکر می کردند که تنها دو نمونه از این جانوران دریایی وجود دارد  تا اینکه ناگهان گونه سوم این موجودات کشف شد .

لازم به ذکر است که همه اطلاعات این گونه جدید و جزئیات آن در در مجله آنلاین Royal Society Open Science منتشر شده است .

منبع
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا