نزدیک شدن دو سیاره به منظومه شمسی

تحقیقات جدید انجام گرفته از کشف دو جرم آسمانی خبر می دهد که در نقطه ای دور نسبت به منظومه شمسی قرار گرفته اند که فاصله آن با این منظومه به نحوی است که احتمال دسترسی جرم یاد شده به این منظومه وجود دارد. یکی از این اجرام سیاره Super Earth نام دارد که فاصله آن با ما شش برابر فاصله سیاره پلوتو با زمین است.

ابتدا لازم به ذکر است که هیچ کدام از این مطالعات هنوز به مرحله بررسی دقیق نرسیده اند و ادعا های مطرح شده در آنها کمی عجیب و اغراق آمیز به نظر می رسد. با این وجود این مطالعات با توجه به ادعاهای مهم خود هم اکنون توجه زیادی را به خود جلب کرده اند.

محققان سوئدی و مکزیکی انجام دهنده این پژوهش ها به بررسی اطلاعات به دست آمده از پروژه آرایه میلی متری بزرگ آتاکاما واقع در شیلی پرداختند. آنها همچنین به بررسی ستاره ای دوردست به نام Aquilae و ستاره ای نزدیک تر به نام Alpha Centauri پرداختند و بر اساس بررسی این یافته ها موفق به ارائه این تئوری شده اند.

محققان به صورت مستمر به بررسی اجرام آسمانی خارج از منظومه شمسی می پردازند ولی در این مورد خاص به صورت ناگهانی با جرمی روبرو شده اند که به احتمال فراوان بسیار نزدیک تر از حد انتظار نسبت به زمین قرار دارد. در هر حال هنوز برای رد یا اثبات این ادعا بسیار زود است و بایستی تحقیقات بزرگ تر و بیش تری در این زمینه انجام بگیرد تا بتوان این ادعا را جدی گرفت. البته در صورت این اثبات این ادعا و وارد شدن اجرام یادش ده به منظومه شمسی می توان انتظار تغییراتی گسترده در ساختار فعلی چیدمان سیاره ها در اطراف خورشید داشت.