نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

بهبود کیفیت بره پرواری با روغن کنجد

در سالیان اخیر استفاده از مكمل های غذایی در جیره نشخوار كنندگان گسترش یافته است. در این زمینه استفاده از مكمل های چربی بر عملكرد تاثیرات متفاوتی داشته است. به این جهت نیز مطالعه ای به منظور بررسی تاثیر سطوح مختلف روغن كنجد بر عملكرد، فراسنجه های خون و تخمیر شكمبه در بره های پرواری نژاد شال انجام شد

غلظت كلسترول و HDL در بره هایی كه از جیره های حاوی روغن استفاده كردند، نسبت به بره های تیمار شاهد كمتر بود.

روش كار پژوهشگران به این ترتیب بود که تعداد 18 راس بره نر شال با سه جیره آزمایشی حاوی مقادیر صفر (شاهد)، 5 /2 و 5٪ روغن كنجد در طول دوره پروار تغذیه شدند. نتایج این فرایند نشان داد که افزودن مكمل چربی تاثیری بر میانگین خوراك مصرفی، میانگین افزایش وزن روزانه، ضریب تبدیل غذایی و وزن لاشه نداشت.

هم چنین اعمال تیمارهای آزمایشی تاثیری بر غلظت آمونیاك شكمبه و جمعیت پروتوزایی آن نداشت. افزودن روغن كنجد تاثیر معنی داری بر غلظت كل اسیدهای چرب فرار و همچنین غلظت اسیدهای چرب فرار استات، بوتیرات، والرات و ایزووالرات شكمبه نداشت. با این وجود غلظت پروپیونات در جیره های حاوی روغن كنجد كمتر از تیمار شاهد بود.

غلظت كلسترول و HDL در بره هایی كه از جیره های حاوی روغن استفاده كردند، نسبت به بره های تیمار شاهد كمتر بود. البته باید یادآور شد که غلظت گلوكز و LDL تحت تاثیر تیمارهای آزمایشی قرار نگرفت. نتیجه گیری نهایی پژوهشگران از یافته های این تحقیق این بود که افزودن روغن كنجد تاثیری بر عملكرد و وزن لاشه بره های شال نداشت اما باعث كاهش معنی دار غلظت كلسترول خون شد.

منبع: هادی غفاری، علی اكبر خادم، محمد رضائیان، احمد افضل زاده، داود شریفی، محمدعلی نوروزیان، 1394، تآثیر تغذیه روغن كنجد بر عملكرد، فراسنج ههای خون و تخمیر شكمبه ای بره های پرواری. مجله تحقیقات دامپزشكی، سال نهم، شماره 3

لینک منبع

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل