نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

افزایش 1.5 تا 2 درجه ای دمای کشور در اثر تغییرات اقلیمی

پدیده تغییرات اقلیمی که در چند سال گذشته جهان را تحت تاثیر قرار داده است هر روز ابعاد تازه ای به خود می گیرد و بخش های بیشتری از کره زمین را با خشکسالی های شدیدتر روبرو می کند. تا آنجاکه به تازگی کنفرانس جهانی بررسی تغییرات اقلیمی به میزبانی پاریس و با حضور سران کشورهای مختلف جهان برگزار شد تا راه حلی برای کاهش اثرات این پدیده اندیشیده شود.

هرچند کارشناسان هنوز نسبت به این موضوع که اقلیم تغییر یافته و یا آنچه شاهدش هستیم نوسانات کوتاه مدت اقلیمی است، توافق نظر ندارند اما واقعیت آن است که دست کم کشور ما حدود 15 سال خشکسالی پیاپی را از سر گذرانده و چشم انداز آینده هم بر پایان این وضعیت گواهی نمی دهد. بنابراین می بایست خود را برای سازگاری با تغییرات آب و هوایی آماده کنیم تا از بحران های پیش رو جلوگیری به عمل آوریم.

مهندس رضا راعی؛ مدیرکل دفتر مطالعات پایه منابع آب در این ارتباط به خبرنگار سیناپرس گفت: تغییرات اقلیمی همه دنیا را تحت تاثیر قرار داده است و کشور ما هم از این تاثیرپذیری در امان نمانده است. ظرف چندین سال گذشته دمای کشور بین 1.5 تا 2 درجه سانتی گراد افزایش یافته است و وقتی دما افزایش پیدا کند عملا تبخیر بیشتر می شود. با افزایش تبخیر، برداشت آب از منابع سطحی و زیرزمینی هم افزایش می یابد تا تکاپوی میزان مصرف مردم را بکند. بهره برداری بیشتر از منابع آبی به دلیل تغییرات اقلیمی، وضعیت منابع آب را تا حدی غیرعادی می کند.

وی افزود: ما ایرانی ها می بایست با آن فرهنگ سازگاری که همواره داشته ایم، خود را با این تغییرات سازگار کنیم و با اصلاح الگوی مصرف آب، از شکل گیری بحران جلوگیری نماییم.

راعی در پاسخ به این پرسش که آیا وزارت نیرو برای مواجهه با تغییرات اقلیمی، برنامه ای تدوین کرده است؟ تصریح کرد: وظیفه وزارت نیرو تامین آب کشور است و می بایست آن را مدیریت کند منتها این کار بدون کمک مردم میسر نیست. هرجا که مردم وارد صحنه شده اند وزارت نیرو هم موفق عمل کرده است. هرچند که مدیریت منابع آب بر عهده وزارت نیروست اما وزارتخانه های دیگر از جمله جهاد کشاورزی و صنعت و معدن و به ویژه مردم در این زمینه نقش مهمی دارند. چنانچه این همکاری و مشارکت به وجود بیاید امکان موفقیت برنامه های وزارت نیرو افزایش خواهد یافت.

ما ایرانی ها می بایست با آن فرهنگ سازگاری که همواره داشته ایم، خود را با این تغییرات سازگار کنیم و با اصلاح الگوی مصرف آب، از شکل گیری بحران جلوگیری نماییم

مدیرکل دفتر مطالعات پایه منابع آب در ادامه خاطرنشان کرد: یکی از اقدامات مهم برای سازگاری با پدیده تغییرات اقلیمی، تجهیز اراضی کشاورزی به سامانه های نوین آبیاری است که در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی قرار دارد و همه می بایست به این وزارتخانه در پیشبرد سریع این هدف کمک کنند. این کار باعث می شود بهره وری آب کشاورزی به 40 درصد افزایش یابد و رسیدن به بهره وری 40 درصد یعنی صرفه جویی بسیار بالا در منابع آب کشور. چنانچه بهره وری آب در کشاورزی ارتقا پیدا کند هم میزان تولید در واحد سطح افزایش خواهد یافت و هم سطح زیر کشت کاهش نمی یابد و علاوه بر این از فرصت های شغلی هم کاسته نمی شود.

وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه آیا پدیده تغییرات اقلیمی یک پدیده گذراست یا همچنان ادامه خواهد یافت؟ گفت: این پدیده همچنان ادامه پیدا خواهد کرد. ممکن است در بعضی سال ها به صورت مقطعی شاهد کاهش دما باشیم اما اگر روند کلی را نگاه کنیم، شاهد گرم شدن کشور هستیم.       

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل