بررسی مرگ و میر مشکوک وال ها

بر اساس گزارش انجمن بین المللی دامپزشکان و اقیانوس شناسان ، یک گروه از دانشمندان که بیش از 330 نهنگ مرده را در سواحل جنوب شیلی کشف کردند با پنهان کردن اطلاعات آن برای پنج ماه ، بهداشت عمومی را در معرض خطر قرار دادند .   

سی نهنگ به گل نشسته در ماه آوریل و 337 نهنگ نیز در ماه ژوئن شناسایی شده اند که به نظر می رسد بخشی از یک رویداد کشتار و مرگ و میر مشکوک بوده اند .

دانشمندان این نهنگ ها را در ماه ژوئن ( خرداد – تیر ) پیدا کردند و مقامات شیلی در ماه نوامبر ( آبان – آذر ) از آن باخبر شدند . گزارش جزئیات این بررسی ها و نتایج حاصل از آن از سوی دولت و بقیه جامعه علمی در یک مجله علمی معتبر بین المللی منتشر شده است .

بر اساس گزارش های رسمی ، در ماه آوریل (برابر با فروردین ماه) ، ورنی هاوسرمن (Vreni Haussermann) مدیر ایستگاه علمی هاونی (Huinay Scientific Field Station) شیلی حدود سی جسد از نهنگ های سئی (sei whales) در خلیج پناس (Gulf of Penas) را در جنوب این کشور پیدا کرده و موضوع  را به اداره شیلات و خدمات آبزیان ملی (National Fisheries and Aquaculture Service) گزارش داد که این اداره تحقیق و بررسی گسترده ای را برای چند هفته بعد از آن در این رابطه آغاز کرد .

اما هاوسرمن از تحقیقات انجام شده و نمونه های گرفته شده احساس نارضایتی کرد و در نتیجه تیم خود را با کمک مالی از برنامه اهدای Waitt انجمن جغرافیای ملی (National Geographic Society / Waitt Grants Program) به نظارت منطقه از طریق پرواز بر فراز آن اعزام کرد  که نتیجه این عملیات کشف 337 نهنگ به گل نشسته بین خلیج پناس و ساحل شهر پورتو ناتالیز (Puerto Natales) بود.

سوزانا بوچان (Susannah Buchan) از اقیانوس شناسان  و متخصص نهنگ ها و وال ها در رابطه با این رویداد می گوید : « سی نهنگ به گل نشسته در ماه آوریل و 337 نهنگ نیز در ماه ژوئن شناسایی شده اند که به نظر می رسد بخشی از یک رویداد کشتار و مرگ و میر مشکوک بوده اند . »

او در ادامه اظهار داشت : « پنهان کردن این اطلاعات در مدت پنج ماه و گزارش ندادن آن به مقامات مربوطه ، نقض جدی اخلاقی محسوب می شود . »

انجمن حیات وحش دامپزشکان شیلی، به سهم خود، در بیانیه ای که در وب سایت این انجمن منتشر شده است، اعلام کرد که این "حذف قابل توجه " باعث یک تاخیر طولانی ماهانه در تحقیقات میدانی شده است.  تاخیر در گزارش یک مساله بهداشت عمومی بود. پیش از این محققان گمان می کردند که جزرومد قرمز یا شکوفه های جلبکی که برای انسان نیز مضر هستند دلیل کشته شدن نهنگ ها بودند.

منبع
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا