نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

نخستین تصویر کاوشگر ژاپنی از مدار زهره

کاوشگر آکاتسوکی در سال ۲۰۱۰ به سیاره زهره پرتاب شد. اما به دلیل خطای محاسباتی موفق به قرارگرفتن در مدار این سیاره نشد و در یک مدار خورشیدی قرار گرفت. این کاوشگر در سال ۲۰۱۵ این امکان را پیدا کرد تا در ملاقات مجدد با زهره بار دیگر شانس خود را برای قرارگرفتن در مدار این سیاره بیازماید.
مسئولان سازمان فضایی ژاپن (ژاکسا) روز گذشته اعلام کردند عملیات مانور مداری برای تزریق آکاتسوکی به مدار زهره با موفقیت انجام شد و هم‌اکنون این کاوشگر نخستین تصویر خود را از مدار این سیاره به زمین ارسال کرده است.
آکاتسوکی در یک عملیات مداری پیچیده که ۱۳ روز و ۱۴ ساعت به طول انجامید به کمک رانشگرهای خود به مدار زهره تزریق شد. هم‌اکنون این کاوشگر در مداری با اوج ۴۴۰ هزار کیلومتر و حضیض ۴۰۰ کیلومتر به دور این سیاره می‌چرخد.
ماموریت آکاتسوکی که مدارگرد اقلیم زهره نیز نامیده می‌شود، به مدت ۲ سال در مدار زهره گردش خواهد کرد. این کاوشگر با استفاده از ابزارهای مختلف به بررسی جو ناهید پرداخته و داده‌هایی در مورد ابرها، الگوهای چرخش ابرها و سایر ویژگی‌های سیاره جمع ‌آوری خواهد کرد.
این ماموریت توسط ۵ دوربین خود به بررسی وضعیت آب و هوای زهره خواهد پرداخت. ترسیم نمودار توزیع بخار آب و کربن مونوکسید و تهیه نقشه‌ای از سطح سیاره با هدف یافتن آتشفشان‌های فعال از دیگر اهداف این ماموریت است.
دوربین تصویربرداری مادون قرمز مدارگرد می‌تواند از میان ابرهای ضخیم تصاویری از سطح این سیاره ثبت کند. دوربین تصویر‌برداری مادون قرمز در محدوده امواج بلند – مادون قرمز حرارتی- و دوربین ماورابنفش، الگوهای چرخش ابرها در بخش فوقانی جوّ زهره را بررسی خواهند کرد.

دوربین ماورابنفش همچنین به دنبال ردیابی دی اکسید گوگرد که نوعی پیش ساختار در ابرهای زهره است، خواهد بود. محققان همچنین به دنبال اندازه گیری پراکندگی امواج رادیویی در جوّ این سیاره هستند. با ترکیب اطلاعات دریافتی از آکاتسوکی می‌توان مدل سه بعدی ساختار اتمسفر و ابرهای زهره را ترسیم کرد. دانشمندان انتظار دارند که یافته‌های کاوشگر آکاتسوکی از سیاره زهره به پیش بینی آب و هوای غیرعادی زمین کمک کند.

کاوشگر ۳۰۰ میلیون دلاری آکاتسوکی در مه ۲۰۱۰ به فضا پرتاب شد. بعد از پایان ماموریت ونوس اکسپرس اروپا در مدار زهره، در سال ۲۰۱۰ به پایان رسید، آکاتسوکی تنها فضاپیمایی است که اکنون در مدار زهره است.

منبع:علمنا

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل