بارش شهابی جوزایی را از دست ندهید

شامگاه یکشنبه 22 آذر بارش شهابی جوزایی به اوج خود می‌رسد. اگرچه بارش‌های شهابی ازجمله رویدادهایی هستند که همیشه سر ناسازگاری با پیش‌بینی‌ها دارند اما به نظر می‌رسد امسال بارش شهابی جوزایی نمایش خوبی برای رصدگران مهیا کرده است و می‌توان 2 شهابی در دقیقه را رصد کرد.

بهترین زمان برای رصد این بارش پس از طلوع صورت فلکی دوپیکر یا جوزا است و بهترین مکان برای تماشای آسمان که شانس بیشتری برای تماشای شهاب‌ها داشته باشید فاصله 20 تا 30 درجه‌ای کانون بارش در صورت فلکی جوزا است.

کانون بارش ( جایی که مسیر معکوس حرکت شهاب‌ها در این بارش به آن ختم می‌شوند) در تصویر زیر مشخص‌شده است. اگر می‌خواهید شانس بیشتری داشته باشید جایی دور از نور شهر را پیداکرده و با طلوع صورت فلکی جوزا، در فاصله 20 درجه یا اطراف نقطه کانون بارش را در آسمان زیر نظر بگیرید. شهاب‌ها در هرجایی از آسمان ممکن است ظاهر شوند اما این ناحیه‌ای است که شانس شما را افزایش می‌دهد.

احتمال بالایی داد که این بارش یکی از بهترین بارش‌های شهابی جوزایی سال‌های اخیر باشد. ماه هلال به‌زودی غروب می‌کند و آسمان تاریک عرصه رخ‌نمایی شهاب‌ها است. ضمن اینکه شهاب‌های جوزایی معمولا شهاب‌های پرنوری هستند و احتمال وجود آذرگوی‌ها در آن بسیار زیاد است.

منشأ بارش

بارش شهابی جوزایی زمانی رخ می‌دهد که زمین از میان توده‌ای از ذرات به‌جامانده از سیارکی به نام 3200 فائتون عبور می‌کند و ذرات کوچک غبار و یخ باقی‌مانده از این سیارک با برخورد به جو زمین در آن سوخته و رد درخشانی را به‌جای می‌گذارند.

بارش شهابی جوزایی ازنظر منشأ تولیدکننده آن موردی استثنایی به شمار می‌رود. عمده بارش‌های شهابی حاصل ذرات باقی‌مانده از دنباله‌دارها هستند اما فائتون سیارکی غیرعادی و یخی است که حدود هر یک سال و نیم یک‌بار خورشید را دور می‌زند و به همین دلیل به‌طور مداوم توده ذرات خود را تغذیه می‌کند.

توصیه‌های رصدی

اگر برای رصد این بارش به خارج از شهر می‌روید حتماً همراه خود لباس گرم ببرید. مایعات بیشتری در طول شب استفاده کنید و حتماً اندکی مواد مغذی مانند شکلات همراه خود داشته باشید. اگر قصد عکاسی از آسمان دارید یا در محلی به رصد می‌روید که دیگران مشغول رصد یا عکاسی هستند حتماً چراغ‌قوه خود را به نور قرمز مجهز کنید (یک صفحه شفاف قرمز را به خروجی چراغ‌قوه خود وصل کنید).

برای رصد بارش شهابی نیاز به هیچ ابزاری ندارید. جایی مناسب را پیداکرده  دراز کشیده یا نشسته و آسمان را زیر نظر بگیرید مواظب باشید سرما نخورید و درعین‌حال وضعیت گردنتان را در شرایطی قرار دهید که در طول شب آزار نبیند.