خداحافظی با تنها کاوشگر اعماق اقیانوس

کاوش کردن اعماق دریا به نوعی بسیار دشوار تر از دست یابی به سیاره ها و اجرام آسمانی به حساب می آید و به همین دلیل نیز بسیاری از نقاط جهان که در اعماق آب ها جای گرفته اند هنوز ناشناخته باقی مانده اند. در این شرایط برای دستیابی به نقاط تاریک زیر آب می توان تنها به استفاده از ماشین ها و روبات ها روی آورد زیرا بدن انسان تحمل فشار وارده در اعماق زیاد را ندارد.

این دستگاه منحصر به فرد نیز به پایان راه خود رسیده است زیرا سال گذشته و در یکی از اکتشافات ویژه، این روبات به صورت ناگهانی غیب شده و دیگر اثری از آن یافت نشد.

حال تنها روباتی که توانایی جست و جو در اعماق بسیار زیاد دریاهای آزاد و اقیانوس ها را داشته است، نریوس نام دارد. این روبات می تواند تا عمق بیست هزار پایی زیر آب یعنی شش هزار و نود و شش متر را مورد بررسی قرار بدهد. با تمامی این تفاسیر این دستگاه منحصر به فرد نیز به پایان راه خود رسیده است زیرا سال گذشته و در یکی از اکتشافات ویژه، این روبات به صورت ناگهانی غیب شده و دیگر اثری از آن یافت نشد.

حال مرکز سازنده این روبات که انستیتو اقیانوس شناسی وودز هول (Woods Hole Oceanographic Institution) نام دارد اعلام کرده است که این روبات با نمونه دیگر جایگزین نخواهد شد. علت این امر را می توان ریسک بالای از دست دادن تجهیزات در طی کاوش دانست. شایان ذکر است که از دست رفتن نریوس از نظر مالی فشار زیادی به این انستیتو نیاورده است زیرا این روبات به رقم سه میلیون دلار بیمه شده بود. با این وجود بعید به نظر می رسد که شرکتی بخواهد دستگاه جدیدی با چنین مشخصاتی را به راحتی بیمه کند.

شایان ذکر است که انستیتوی اقیانوس شناسی اشمیت در حال تلاش برای ساخت نسل جدید از زیردریایی های تحقیقاتی است که می تواند به عمقی برابر با عمق کاری نریوس راه پیدا کند. البته برای عرضه رسمی این زیردریایی ها به تحقیقات زیادی نیاز خواهد بود و گفته می شود که به صورت خوش بینانه در سال 2019 میلادی شاهد ورود این محصول به آب اقیانوس ها خواهیم بود.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا