نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

حسگری که پشت دیوار را می ‌بیند

گروهی از محققان به راهبری ژنویو گاریپی به تازگی موفق به ساخت ردیاب جدیدی شده اند که می تواند با استفاده از روش های هوشمندانه پردازش اطلاعات دیوارها و طبقات را به آینه مجازی تبدیل کند. به این ترتیب با استفاده از این دستگاه می توان به راحتی موقعیت یابی کرده و اشیا در حال حرکت را ردیابی کرد.

می توان با استفاده از دریافت نور غیرمستقیم ساتع شده از اجسام در پشت موانع، آنها را به کمک این حسگر ویژه مشاهده کرد

قسمت براق آینه نور ساتع شده از اشیا را به چشمان شما منعکس می کند و به این ترتیب شما می توانید به راحتی اشیا را در آن ببینید. از آن جایی که نور ساتع شده از نقاط مختلف یک جسم دقیقا در همان زاویه به چشم شما انعکاس پیدا می کند به این ترتیب می توانید در چشان خود تصویری دقیق و واضح از اشیا داشته باشید. در عین حال اشیا غیر بازتابنده نور را در جهات و زاویه های مختلفی منتشر می کنند به این دلیل نمی توان تصویر اشیاء را به راحتی در آنها دید.

با این وجود دانشمندان دانشگاه هریوت وات به همکاری دانشمندان دانشگاه ادین برگ موفق به کشف راهی شدند که از طریق آن می توان حتی از اشیا غیر بازتابنده نیز اطلاعاتی را دریافت کرد. روش اکتشافی آنها در واقع با استفاده از روش مسافت یاب لیزری انجام می شود. در این روش با استفاده از محاسبه مدت زمانی که از ارسال پالس های نوری به اشیا تا بازگشت آنها به طول می انجامد می توان مسافت مابین جسم و دوربین را تشخیص داد.

به این ترتیب می توان با استفاده از دریافت نور غیرمستقیم ساتع شده از اجسام در پشت موانع، آنها را به کمک این حسگر ویژه مشاهده کرد. شایان ذکر است که در آزمایش های انجام شده، این حسگر بر روی یک دوربین کار گذاشته شده و به کمک آن وجود یک عروسک در پشت پیچ دیوار به درستی تشخیص داده شد.

منبع

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل