نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

فعال سازی داروی سرطان با سوناگرافی

کبد با شمار زیادی از رگ های خونی و مجاری صفراوی احاطه شده است به همین دلیل در صورت بروز سرطان در این ناحیه استفاده از داروهای شیمیایی برای درمان آن سخت است و بهترین راه برای از بین بردن سلول های سرطانی در این ناحیه عمل جراحی به حساب می آید.

این روش درمانی نیز می تواند مانند بسیاری از دارو ها و روش های دیگر در مرحله آزمایش انسانی رد شود اما در هر صورت این روش یکی از خلاقانه ترین کاربرد هایی است که تا کنون از فناوری نانو شده است.

با این حال محققان دانشگاه Illinois موفق به کشف درمان جدیدی شده اند که با داروهای استاندارد و شیمیایی لنفوم سلول های سرطانی را از بین می برد. "نانوحباب" های حامل این دارو به توده سرطانی تزریق شده و با استفاده از فراصوت مستقیما در درون سلول های یاد شده آزاد می شود.

دکتر دیپانجان پان به عنوان راهبر این تحقیق در این باره بیان کرد: «احتمال انتشار ناخواسته این داروها با توجه به مکانیزم فعال سازی بسیار گزینشی آن که سلول های سرطانی را از سلول های سالم جدا می کند، بسیار کم است.»

این تیم به منظور به کار بردن این دارو در توده های سرطانی جامد موجود در کبد آنها را به نانوحباب هایی تبدیل کرد که تا زمان انتشار توسط امواج صوتی، بی اثر می مانند. سپس آنها داروی یاد شده را به کبد برداشته شده از بدن یک خوک تزریق کرده و با استفاده از سونوگرافی سه بعدی به تصویر برداری از تومور و همچنین آزاد سازی دارو پرداخت.

انجام این آزمایش ظاهرا موفقیت آمیز بود با این وجود پزشکان میزان کشته شدن سلول های سرطانی را بیان نکردند. با این حال راهبر این تحقیق بیان کرد که نتایج این آزمایش می تواند به تست این دارو بر روی نمونه های انسانی نیز بسیار کمک کند. در صورت موفقیت آمیز بودن این آزمایش، این روش درمانی می تواند مکمل خوبی برای شیمی درمانی باشد. با این وجود باید به یاد داشت که این روش درمانی نیز می تواند مانند بسیاری از دارو ها و روش های دیگر در مرحله آزمایش انسانی رد شود اما در هر صورت این روش یکی از خلاقانه ترین کاربرد هایی است که تا کنون از فناوری نانو شده است.

منبع

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل