نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

چین محدودیت هایی بر کشتی های تجاری اعمال می کند

 وزارت ترابری چین اعلام کرد : کشتی هایی که در رود یانگ تسه، رود پرل و سواحل خلیج بوهای پهلو می گیرند، از ابتدای سال آینده میلادی ملزم به استفاده از سوخت پاک با تولید حداکثر نیم درصد دی اکسید گوگرد خواهند بود.
دی اکسید گوگرد یکی از عناصر اصلی در فرآیند تشکیل باران های اسیدی به شمار می رود و ابتلا به بیماری های تنفسی و حتی مرگ زود هنگام از جمله عوارض آن است.
کارشناس صنعتی معتقدند که اعمال این محدودیت ها، به افزایش تولید و استفاده از سوخت پاک منجر خواهد شد.
وزارت ترابری چین در نظر دارد تا با اعمال محدودیت در استفاده از سوخت های فسیلی، تولید گاز دی اکسید گوگرد را تا سال 2020 میلادی 65 درصد کاهش دهد.
هنگ کنگ نیز از ماه ژوییه (تیر) سال جاری میلادی استفاده از سوخت پاک را در کشتی های تجاری اجباری کرده است.
اعمال این محدودیت ها بر عهده بنادر گذاشته شده و از سال 2017 نظارت بر این موضوع برای حصول اطمینان از اجرایی شدن این قوانین تشدید خواهد شد.
از سال 2019 با شدت گرفتن قوانین در این حوزه، نه تنها کشتی های پهلوگرفته در بنادر دریای جنوبی چین، بلکه تمام کشتی هایی که به این منطقف وارد می شوند ملزم به رعایت قوانین مذکور خواهند بود.
با این حال کشتی های نظامی، ورزشی و ماهی گیری از این قاعده مستثنی هستند.
هم اکنون میزان دی اکسید گوگرد تولید شده از سوخت رایج کشتی های چینی، یک تا دو درصد تخمین زده شده است.
سازمان بین المللی دریانوردی وابسته به سازمان ملل متحد نیز قصد دارد تا در سال 2020 تا 2025 میلادی یک محدودیت قانونی را برای کنترل آلودگی کشتی ها در سراسر جهان اعمال کند.
میزان آلودگی هوا در چین در روزهای اخیر به وضع هشدار و قرمز رسیده و دولت برای مهار آلودگی طرح زوج و فرد را در شهرهای این کشور به اجرا گذاشته است.
همزمانی پدیده وارونگی هوا، سوزاندن کاه در مناطق شمال شرق چین و روشن شدن سیستم حرارت مرکزی با سوخت زغال سنگ از جمله عوامل اصلی ایجاد شرایط وخیم کنونی آب و هوایی در این منطقه عنوان شده است.
براساس اعلام مرکز ثبت سرطان چین، شمار مرگ و میر ناشی از ابتلا به سرطان در این کشور به دلیل آلودگی هوا در سال آینده میلادی (2016) به حدود 2میلیون و 500 هزار نفر خواهد رسید.
آلودگی های مختلف همچنین سبب خواهد شد سالانه در این کشور سه میلیون و 500 هزار نفر به بیماری سرطان مبتلا شوند.
به گزارش ایرنا از رویترز،کاهش مصرف انرژی، کاهش آلاینده ها، بستن 50 هزار معدن کوچک غیراستاندارد زغال سنگ، استفاده از مواد جدید انرژی و کاهش خودروهای آلوده کننده، از برنامه های دولت چین برای کاهش آلودگی هوا در شهرهای بزرگ از جمله پکن، پایتخت این کشور است.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل