بحران زیست محیطی در دریاچه بایکال

در پی کاهش شدید آب در دریاچه بایکال که بزرگترین دریاچه آب شیرین جهان محسوب می شود ، نشستی اضطراری برگزار شد . در این نشست مارینا سلیورستوا Marina Seliverstova مدیر آژانس فدرال منابع آب روسیه اعلام کرد : " سطح آب دریاچه بایکال در سیبری به 456 متر کاهش پیدا کرده است که کمترین حد مجاز تعیین شده برای این دریاچه محسوب می شود . "

این موضوع در حالی صورت گرفته که بر اساس محاسبه کارشناسان ، دولت روسیه قانونی وضع کرده است که بر پایه آن حداقل میزان مجاز آب موجود در دریاچه بایکال جهت حفظ اکوسیستم طبیعی این محل باید 456 متر باشد .

گفتنی است که در نزدیکی این دریاچه نیروگاه برق – آبی روی رود آنگارا Angara  ساخته شده است و برخی از کارشناسان استفاده بیش از حد آب توسط این نیروگاه را دلیل اصلی این بحران می دانند در حالی که مسئولان دولتی اعلام کردند میزان مصرف آب این نیروگاه در سال 2014 کاهش داشته و بحران پیش رو ، بر اثر کاهش بارندگی و میزان آب ورودی به دریاچه به وجود آمده است . این موضوع همچنین موجب بروز نگرانی هائی جهت تامین آب ساکنان شهر آنگاراسک Angarsk شده است .

روز چهارشنبه مقامات مسئول محلی در منطقه بوریاتیا Buryatia اعلام کردند 875  نفر از ساکنان این منطقه که در 19 سکونتگاه مختلف در بوریاتا زندگی می کنند ، گزارش هائی مبنی بر مشکل  کمبود آب به مقامات محلی ارائه داده اند و دلیل اصلی این موضوع نیز کم آب شدن دریاچه بایکال است . همزمان با این رویداد ،  تیمی از پژوهشگران در فاصله زمانی روزهای 26 ژانویه تا 12 فوریه ( برابر با 6 تا 23 بهمن ماه ) اقدام به اندازه گیری دقیق سطح آب دریاچه بایکال و میزان کم شدن آب این دریاچه کرده اند .

به گزارش مقامات محلی ، روند کاهش سطح آب دریاچه بایکال از پائیز گذشته آغاز شده و برای نخستین بار طی شصت سال گذشته ، میزان آب این دریاچه به حد بحرانی رسیده است . این کاهش آب در سال گذشته در حدود 40 سانتیمتر بوده است .

گفتنی است از روز چهارم فوریه برابر با 15 بهمن در مناطق مسکونی اطراف دریاچه وضعیت بحران آب اعلام شده و مقامات دولتی در پی یافتن راهی مناسب برای تامین آب این مردم هستند .

در خاتمه باید عنوان کرد که  دریاچه بایکال نقش مهمی در اکوسیستم جهانی ایفا کرده و بیش از بیست درصد از آب شیرین غیر منجمد جهان را دارا است . این دریاچه همچنین منبع اصلی و زیستگاه تعداد زیادی از گونه های منحصر به فرد آبزیان ساکن آب های شیرین در دنیا است . مطالعات مربوط به این اکوسیستم ، دارای ارزش بسیار زیادی در حوزه های زیست شناسی و علوم تکاملی است .

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا