نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

ده مرکز برتر که علم مکانیک را توسعه می دهند

پیشرفت کلی علم در همه بخش های این حوزه نیز کاملا قابل لمس می باشد.
اما یکی از مهمترین دلایل این پیشرفت ها، وجود مراکزی برای آموزش، پژوهش و تربیت افرادی است که این دانش را یک گام به جلو برده و باعث تسهیل زندگی بشر طی سالیان متمادی شده اند.
اما این مراکز بزرگ که در رشد و توسعه علم مکانیک نقش کلیدی را ایفا کرده اند، چه مراکزی هستند؟
مهندسی مکانیک از نقطه نظر موضوعات تحت پوشش؛ جامع ترین رشته مهندسی محسوب می شود. در مهندسی مکانیک هم مسائل مکانیک جامدات و سازه ها بررسی می شود؛ هم مکانیک سیالات؛ هم سینماتیک و ترمودینامیک هم متالورژی و هم حتی برق و الکتریسیته.
کاربرد مسایل مهندسی مکانیک در حوزه های گوناگون صنعت باعث شده از سوی پژوهشکده های سراسر دنیا که سرمایه گذاری های هنگفتی روی این رشته صورت پذیرد.
طراحی و ساخت موتورها و سیستم‌های کنترل در خودرو ها و هواپیماها، طراحی و ساخت نیروگاه‌های الکتریکی یا حتی دستگاه‌های پزشکی، چرخ‌دنده‌ها و میل لنگ ها؛ سیلندرها و پیستون ها ، توربوماشین‌ها ؛ توربین‌ها، پمپ‌ها، کمپرسورها؛ موتورهای درون‌سوز، موتور جت و موتور موشک و یا  دستگاه‌های تهویهٔ مطبوع و .. تنها بخشی از مسایل مرتبط با مهندسی مکانیک است.  از نظر تاریخی رشتهء مهندسی مکانیک به فرم کنونی آن زاییده  انقلاب صنعتی در اروپا در قرن ۱۸ میلادی است. در چند قرن اخیر ؛ تولید علم در زمینه مهندسی مکانیک پیشرفت چشمگیری داشته است و همچنان رقابت سرسام آوری میان پژوهشکده ها و دانشگاه های جهان بر سر سرعت توسعه این رشته مهندسی وجود دارد.
با وجود آنکه بخش های بزرگی از مهندسی مکانیک به صورت سنتی در کشور آلمان شکل گرفته اما بر اساس آخرین رده بندی ها؛ دانشگاه های ایالات متحده آمریکا در صدر ده مرکز برتر مهندسی مکانیک دنیا هستند.
از نظر تاریخی اختراع دوچرخه در سال ۱۸۱۷ توسط  Karl von Drai؛ دینام در سال ۱۸۶۶ توسط  Werner Siemens؛ یخچال در سال ۱۸۷۶  توسط Carl von Linde؛ موتور احتراق داخلی  Nikolaus August Otto در ۱۸۷۶ ؛ موتور سیکلت در  ۱۸۸۵ توسط Gottlieb Daimler؛ خودرو در سال ۱۸۸۶ توسط Carl Benz و Gottlieb Daimler؛ موتور دیزل در ۱۸۹۰ توسط  Rudolf Diesel ؛ شمع خودرو سال ۱۹۰۲ توسط Robert Bosch ؛ هلی کوپتر در سال ۱۹۳۶ توسط Heinrich Focke ؛ موتور جت در ۱۹۳۹ توسط  Hans von Ohain نشان می داد که قاعدتا آلمان ها می بایست در قله مهندسی مکانیک دنیا قرار داشته باشند؛ اما نه نام فردیناند پورش Ferdinand Porsche مدافع عنوان قهرمانی آلمان ها ماند نه نام ویلهلم مایباخ Wilhelm Maybach و کارل فریدریش بنز Carl Friedrich Benz. گویا آمریکایی ها ؛ انگلیسی ها و حتی سنگاپوری ها گوی سبقت را از ژرمن ها ربوده اند و برترین مراکز مهندسی مکانیک دنیا را به سود خود قبضه کرده اند.
بر اساس رده بندی برترین دانشکده های مهندسی مکانیک دنیا در سال ۲۰۱۵؛ شش دانشگاه متعلق به ایالات متحده؛ ۳ دانشگاه متعلق به انگلستان و یکی تعلق به کشور سنگاپور است.
برترین دانشگاههای جهان دررشته مهندسی مکانیک در سال ۲۰۱۵
۱ . دانشگاه ام آی تی (Massachusetts Institute of Technology (MIT ایالات متحده
۲. دانشگاه استنفورد  Stanford Universityایالات متحده
۳. دانشگاه کمبریج University of Cambridge انگلستان
۴. دانشگاه برکلی ؛ کالیفرنیا (University of California, Berkeley (UCB ایالات متحده
۵. دانشگاه میشیگان University of Michigan ایالات متحده
۶. کالج سلطنتی لندن Imperial College London ؛ انگلستان
۷. انیستیتو تکنولوژی جورجیا Georgia Institute of Technology ؛ ایالات متحده
۸. دانشگاه ملی سنگاپور (National University of Singapore (NUS؛ سنگاپور
۹. دانشگاه آکسفورد University of Oxford ؛ انگلستان
۱۰. دانشگاه هاروارد Harvard University ؛ ایالات متحده
نخستین دانشگاه آلمانی از بین ۳۰۰ دانشگاه برتر در زمینه مهندسی مکانیک در دنیا؛ دانشگاه آخن RWTH Aachen University است که در جایگاه ۱۲ این رده بندی قرار گرفته است. جایگاه های ۱۴و ۱۵ و ۱۶ این رده بندی به ترتیب به دانشگاه های توکیو ژاپن University of Tokyo ؛ انیستیتو فدرال تکنولوژی سوییس ETH Zurich – Swiss Federal Institute of Technology و دانشگاه شانگهای چین Tsinghua University اختصاص  دارد. در ادامه این رده بندی دانشگاه های  بسیاری از کشورهای هلند؛ ژاپن؛ استرالیا ؛ فرانسه؛ کره جنوبی؛ هنگ کنگ و … قرار دارند.

منبع:علمنا

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل