نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

درمان کوکسیدیوز دامی برای بهبود صنایع کشور

زمینه مطالعه كوكسیدیوز به عنوان یك بیماری انگلی كه بیشترین تاثیر اقتصادی را بر تولید طیور دارد، شناخته شده است. صنعت مدرن پرورش طیور به میزان زیادی وابسته به تركیبات ضد بیماری كوكسیدیوز است

به نظر می رسد هیچ كدام از ضدكوكسیدیوزهای شیمیایی مورد استفاده در مطالعه حاضر در كنترل زیان های اقتصادی كوكسیدیوز به طور كامل موثر نیستند.

مطالعه ای که به تازگی توسط دانشمندان ایرانی انجام شده است به جهت تعیین و مقایسه كارایی دو ضد كوكسیدیوز شیمیایی (كلوپیدول و دیكلازوریل) بر دفع اووسیست و همچنین اثرات احتمالی آنها بر عملكرد پرورشی و كارایی تغذیه ای طیور گوشتی در كوكسیدیوز تجربی انجام شده است.

روش كار محققان در این پژوهش به این ترتیب بود که ابتدا تعداد 120 قطعه جوجه یك روزه نژاد Ross 308 بطور تصادفی گروه بندی شدند که این طبقه بندی شامل این دسته ها بود: كنترل مثبت؛ آلوده به كوكسیدیوز بدون درمان، گروه كنترل منفی؛ بدون آلودگی و بدون درمان، گروه CLO؛ آلوده و درمان شده باكلوپیدول، گروه DIC؛ آلوده و درمان شده با دیكلازوریل.

برای ایجاد بیماری كوكسیدیوز تمامی گروه ها بجز دسته كنترل منفی با اووسیست اسپوروله عفونی در انتهای هفته سوم تلقیح شدند. میزان دفع اووسیست با استفاده از لام مك مستر شمارش گردید. وزن بدن، وزنگیری و ضریب تبدیل غذایی هر هفته اندازه گیری و محاسبه گردید.

نتایج شمارش اووسیست نشان داد كه استفاده از دیكلازوریل در كاهش تعداد اووسیست كارآمدتر از استفاده از ماده كلوپیدول بود. میانگین وزن بدن در گروه كنترل مثبت از سایر گروه ها پایین تر بود. ولی در انتهای مطالعه میانگین وزن در گروه های درمان شده با كلوپیدول و دیكلازوریل با گروه كنترل مثبت تفاوت معنی داری را نشان نداد. در مقایسه وزنگیری میان گروه های مختلف بجز در هفته چهارم و پنجم در سایر هفته ها تفاوت معنی داری مشاهده نشد. بر پایه نتایج بدست آمده از FCR اضافه کردن تركیبات آنتی كوكسیدیال اثر معنی داری بر بهبود آن نداشت.

نتیجه گیری نهایی نشان داد که برخی از تركیبات ضدكوكسیدیوز منجر به كاهش مصرف خوراك و ضریب تبدیل غذایی می شوند. به نظر می رسد هیچ كدام از ضدكوكسیدیوزهای شیمیایی مورد استفاده در مطالعه حاضر در كنترل زیان های اقتصادی كوكسیدیوز به طور كامل موثر نیستند و ارائه استراتژی های جدید به شدت ضروری به نظر می رسد.

منبع: حامد اسدی ایرائی، محمد اسدی ایرایی، محمدرضا وسفی، محدثه ابوحسینی طبری،  1394،  پارامترهای عملكرد پرورشی طیور در كوكسیدیوز تجربی درمان شده با دیكلازوریل و كلوپیدول، نیاز به ارزیابی منابع جدید. مجله تحقیقات دامپزشكی ، سال نهم، شماره 3

لینک منبع

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل