روبات ناجی در راه کوه های آلپ

سیناپرس: این پروژه تحت عنوان "شرپا" (SHERPA) شناخته می شود که طی آن همکاری تنگاتنگی میان نیروهای امداد و نجات، روبات متحرک مجهز به بازوی روباتیکی و روباتهای پرنده شکل می گیرد. در حقیقت در فرآیند نجات کوهنوردان از تلاش گروهی انسان و یک سری روبات استفاده می شود که در نوع خود بی سابقه است.

این پروژه پیشرفت خوبی داشته است به طوریکه اخیرا کنسرسیومی که این پروژه را به پیش می برد نشست هم افزایی فکری  در دانشگاه تونته برگزار کرده است تا نتایج مطالعه بخش های مختلف این پروژه نهایی و ساخت آن آغاز شود.

به عقیده دانشمندان عرصه روباتیک، استفاده از روباتها در نقاطی به جز کارخانجات و تأسیسات صنعتی که تمام امور تحت کنترل است اقدام بی سابقه ای است. در محدوده بسیار وسیعی همچون کوهستان آلپ که همواره در معرض بارش های شدید و توفان است وقوع هرگونه حادثه ای که با تلفات جانی همراه باشد چندان دور از ذهن نیست.

دانشمندان دانشگاه تونته شرایطی را ترسیم می کنند که به بعد از وقوع بهمن مربوط می شود. در این شرایط برای نجات کوهنوردان گرفتار در برف استفاده از روباتهای پروژه شرپا امیدها را زنده نگاه خواهد داشت.

در ساخت روباتهای این پروژه بر روی فاکتورهایی نظیر آناتومی روباتها، ویژگیهای شناختی و استراتژی همکاری آنها با نیروهای انسانی تأکید خاصی می شود.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا